در سال تحصیلی 85-84 طرح ارزشيابي توصيفي در
۶۰۰كلاس پایه اول تا سوم دوره ابتدايي اجرا ميشود
۶۰۰كلاس پایه اول تا سوم دوره ابتدايي اجرا ميشود
مديركل دفتر دوره پيشدبستاني وابتدايي وزارت آموزش وپرورش اعلام كرد:طرح ارزشيابي توصيفي مهرماه سال جاري بهصورت آزمايشي در ۶۰۰كلاس دوره ابتدايي استانهاي مختلف كشور اجرا ميشود.
براساس طرح ارزشيابي توصيفي، مقياس كمي (نمره درسي) دانشآموزان از صفر تا ۲۰به مقياس كيفي(ارزشيابي توصيفي) تغيير خواهد كرد.
"حسين احمدي" به خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا گفت: اين طرح در مهرماهسال جاري در ۲۰۰كلاس درس از پايههاي تحصيلي اول تاسوم دوره ابتدايي اجرا ميشود.وي افزود: طرح ارزشيابي توصيفي سهسال بهصورت آزمايشي به اجرا در ميآيد كه اجراي آزمايشي آن در سال تحصيلي آينده ( (۸۴ -۸۵پايان مييابد.
احمدي اظهارداشت: طرح ارزشيابي توصيفي از سال تحصيلي ۸۲ -۸۳در ۲۰۰كلاس پايه اول آغاز شد كه تا سال تحصيلي آينده براي دانشآموزان ياد شده اجرا خواهد شد.
مديركل دفترآموزش و پرورش دوره پيش دبستاني و ابتدايي كشور گفت: پس از اجراي آزمايشي اين طرح، شوراي عالي آموزش و پرورش و پژوهشكده تعليم و تربيت اين وزارتخانه نحوه اجراي اين طرح را ارزيابي و بررسي خواهند كرد و سپس براي اجراي رسمي آن اعتبار تخصيص داده خواهد شد.احمدي گفت: ارزشيابي توصيفي و تشريح جريان پيشرفت تحصيلي، تربيتي و عملكرد دانشآموزان، به منظور اصلاح روند ياددهي - يادگيري در كلاس درس انجام ميشود
ارتقا سطح بهداشت رواني از طريق كاهش نقش ارزشيابي پاياني و مقياس كمي در سرنوشت تحصيلي و تربيتي دانشآموزان و توجه به حيطههاي مختلف شخصيت دانشآموز در ابعاد عاطفي، اجتماعي، جسماني و سطوح بالاي حيطه شناختي از اهداف اين طرح است. وی گفت:ارزشيابي در دوره ابتدايي در طول سال تحصيلي به طور پيوسته با استفاده از روشهاي فرآيندي و عملكردي و ابزارهايي مانند پوشه كار، سياهه رفتار، آزمونها و تكاليف درسي، برگ ثبت مشاهدات و فعاليتهاي داخل و خارج از كلاس (اعم از فردي يا گروهي و نظاير آن( انجام می گیرد.
در هر سال تحصيلي وضعيت تحصيلي و تربيتي دانشآموزان حداقل طي دو مرحله با توصيف ميزان تلاش و عملكرد آنان به دانشآموزان و اوليا آنهااعلام ميشود، به گونهاي كه ميزان تلاش و عملكرد آنان را توصیف کند.احمدي افزود:دانشآموزاني كه در كلاس درس حضور يافته و به انجام تكاليف و فعاليتهاي ياددهي- يادگيري مبادرت ورزيدهاند بنا بر گزارش معلم در پايان سال تحصيلي به پايه بالاتر ارتقا مييابند.در صورتیکه كه به تشخيص معلم و باتوجه به ارزشيابيهاي به عمل آمده در طول سال تحصيلي، دانشآموزي در دستيابي بهاهداف و انتظارات، نياز به فعاليتهاي بيشتري داشته باشد، راهكارهاي جبراني براي بهبود پيشرفت تحصيلي و تربيتي وي با همكاري اوليا مدرسه و والدين اعمال ميشود.
براساس طرح ارزشيابي توصيفي، مقياس كمي (نمره درسي) دانشآموزان از صفر تا ۲۰به مقياس كيفي(ارزشيابي توصيفي) تغيير خواهد كرد.
"حسين احمدي" به خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا گفت: اين طرح در مهرماهسال جاري در ۲۰۰كلاس درس از پايههاي تحصيلي اول تاسوم دوره ابتدايي اجرا ميشود.وي افزود: طرح ارزشيابي توصيفي سهسال بهصورت آزمايشي به اجرا در ميآيد كه اجراي آزمايشي آن در سال تحصيلي آينده ( (۸۴ -۸۵پايان مييابد.
احمدي اظهارداشت: طرح ارزشيابي توصيفي از سال تحصيلي ۸۲ -۸۳در ۲۰۰كلاس پايه اول آغاز شد كه تا سال تحصيلي آينده براي دانشآموزان ياد شده اجرا خواهد شد.
مديركل دفترآموزش و پرورش دوره پيش دبستاني و ابتدايي كشور گفت: پس از اجراي آزمايشي اين طرح، شوراي عالي آموزش و پرورش و پژوهشكده تعليم و تربيت اين وزارتخانه نحوه اجراي اين طرح را ارزيابي و بررسي خواهند كرد و سپس براي اجراي رسمي آن اعتبار تخصيص داده خواهد شد.احمدي گفت: ارزشيابي توصيفي و تشريح جريان پيشرفت تحصيلي، تربيتي و عملكرد دانشآموزان، به منظور اصلاح روند ياددهي - يادگيري در كلاس درس انجام ميشود
ارتقا سطح بهداشت رواني از طريق كاهش نقش ارزشيابي پاياني و مقياس كمي در سرنوشت تحصيلي و تربيتي دانشآموزان و توجه به حيطههاي مختلف شخصيت دانشآموز در ابعاد عاطفي، اجتماعي، جسماني و سطوح بالاي حيطه شناختي از اهداف اين طرح است. وی گفت:ارزشيابي در دوره ابتدايي در طول سال تحصيلي به طور پيوسته با استفاده از روشهاي فرآيندي و عملكردي و ابزارهايي مانند پوشه كار، سياهه رفتار، آزمونها و تكاليف درسي، برگ ثبت مشاهدات و فعاليتهاي داخل و خارج از كلاس (اعم از فردي يا گروهي و نظاير آن( انجام می گیرد.
در هر سال تحصيلي وضعيت تحصيلي و تربيتي دانشآموزان حداقل طي دو مرحله با توصيف ميزان تلاش و عملكرد آنان به دانشآموزان و اوليا آنهااعلام ميشود، به گونهاي كه ميزان تلاش و عملكرد آنان را توصیف کند.احمدي افزود:دانشآموزاني كه در كلاس درس حضور يافته و به انجام تكاليف و فعاليتهاي ياددهي- يادگيري مبادرت ورزيدهاند بنا بر گزارش معلم در پايان سال تحصيلي به پايه بالاتر ارتقا مييابند.در صورتیکه كه به تشخيص معلم و باتوجه به ارزشيابيهاي به عمل آمده در طول سال تحصيلي، دانشآموزي در دستيابي بهاهداف و انتظارات، نياز به فعاليتهاي بيشتري داشته باشد، راهكارهاي جبراني براي بهبود پيشرفت تحصيلي و تربيتي وي با همكاري اوليا مدرسه و والدين اعمال ميشود.