Thursday, March 13, 2003

امروز تاسوعاي امام حسين (ع) است برهمه آزادگان عالم درود بفرستيم بويژه بر كساني كه درمقابل جنگ طلبان عالم ايستاده اند ونداي صلح در انداخته اند درود بر آنان
دوست شما حسن
اذان ظهر تا سوعا

Tuesday, March 11, 2003

مجيد جان متشكرم ببخشيد

Monday, March 10, 2003

نامه زير ديروز و امروز صبح توسط خانم واقفي به6نفراز همكاران طرح درمدارس تهران تقديم شد. ظهر امروز شخصا نامه را براي 24 نفر ديگر از همكاران طرح در 8 مدرسه درشهرستانها پست پيشتاز كردم به اميد خدا روز قبل از تاسوعا و يا روز بعد از عاشوراي حسيني نامه به دستتان مي رسد.
از همگي التماس دعا دارم
مقني زاده دوشنبه 19/12/81 ساعت 9 شب

به نام خدا

جهان يادگار است و ما رفتني
نماند به گيتي به جز گفتني

همكاران محترم در دبستان

سلام عليكم، خواهشمند است مساعدت فرموده تا با ياري يكديگر بتوانيم اجراي طرح تبديل مقياس كمي به كيفي كه در سال جاري به طور پيش آزمايشي در مدرسه شما اجرا مي شود را به درستي پيش برده و ارزشيابي نماييم. تصوير حكم شماره 2739 به تاريخ 13/12/81 جناب آقاي احمدي مدير كل محترم دفتر ارزشيابي تحصيلي و تربيتي پيوست مي باشد. انشاء الله با شما تلفني تماس گرفته و حضوراً هم خدمت مي آيم.
اگر به اينترنت دسترسي داريد هر روز به سايت طرح به آدرس زير سري بزنيد:
www.arzeshyabytosify.blogspot.com
اگر براي من e-mail ارسال نماييد جواز وارد شدن به اين سايت را براي شما مي فرستم تا از طريق سايت طرح با اينجانب و ساير همكاران طرح 24 ساعته ارتباط داشته باشيد.
E-mail:moqanizadeh@hotmail.com
ضمناً از طريق شماره تلفن هاي زير هر وقت كه تمايل داشتيد مي توانيد با اينجانب تماس بگيريد:
منزل: 4703319
همراه: 09132855372
محل كار: 6406447
در صورت تمايل به مكاتبه به آدرس زير براي من نامه بفرستيد:
تهران- صندوق پستي 1651- 13145 محمد حسن مقني زاده




گزارش وضعيت اجراي طرح در تاريخ يكشنبه 18/12/1381

1-دبستان دخترانه عدالت تهران
خانم واقفي دستيار خوب طرح امروز به مدرسه مراجعه كردند و مدير محترم مدرسه سركار خانم خير انديش را ملاقات نمودند و نامه طرح را به ايشان و همكاران ديگر طرح دادند. خانم خير انديش با من تماس گرفتند و گفتند كه امروز بعد از ظهر با اولياء جلسه داريم و مي خواستم با آقاي احمدي تماس بگيرم! ايشان گفتند در عين حال كه مدرسه ما از قبل چند سال سابقه در فعاليت هاي گروهي دانش آموزان دارد و پيشنهاد اجراي مقياس كمي به كيفي را ما هم داشته ايم ولي من در مورد آينده كار نگران هستم. با ايشان مفصلاً صحبت كردم و آمادگي هاي مدرسه را كه خيلي زياد است مورد گفتگو قرار داديم . قرارشد امروز بعد از ظهر با اولياء صحبت كنند و طرح را اجرا نمايند. همچنين قرار شد خانم واقفي از كلاس هاي اول مدرسه عدالت بازديد كنند و آدرس سايت اينترنتي مدرسه را هم بگيرند تا روي سايت براي اطلاع همكاران از تجربه مدرسه عدالت بگذاريم. دست خانم واقفي درد نكند كه بلافاصله بعد از جلسه اي كه با ايشان و آقاي جمشيدي (مدير سايت كه همسر ايشان هستند) داشتيم؛ بلافاصله كار را شروع كردند . انشاءالله اولين فرزند آنها كه به مدرسه برود از نمره 20 خبري نباشد. البته بيش از يكماه از ازدواج آنها نمي گذرد. بر ايشان آرزوي خوشبختي دارم و اميدوارم قدر شيريني و اغتنام اين لحظات از زندگي اشان را بدانند كه حتماً مي دانند.

2- دبستان پسرانه شاهد زنجان
آقاي نظري گوشي را برداشت و با زبان تركي احوالپرسي كرد. به زبان فارسي پاسخ گفتم و خودم را معرفي كردم كه حدود دو هفته است كه در جريان اجراي طرح قرار گرفته ام و قرار است كه ضمن كمك به اجراي طرح، آن را ارزشيابي كنم. خيلي گرم از موضوع استقبال كرد. اولياء دانش آموزان مدرسه در جلسه اي در جريان اجراي طرح قرار گرفته اند و توجيه شده اند. آقايان نور بهمني و برادري نيز با علاقه و جديت چك ليست ها را به صورت دفترچه در آورده اند و با كار اضافه تر و حتي در منزل چك ليست ها را تكميل مي كنند. با توجه به اينكه در اين مدرسه همكاران طرح هم امتحانات رايج را
مي گرفتند و هم ارزيابي كيفي را انجام مي دادند بر اين نكته تصريح شد كه نيازي به گرفتن دو نوع امتحان نيست و صرفاً ارزشيابي كيفي را انجام دهند و تا آخر سال به اين كار ادامه دهند و در آخر سال بدون گرفتن امتحان معمولي با جمع بندي نتايج ارزشيابي هاي كيفي انجام شده در نوبت دوم، يك نمره با مقياس 0 تا 20 در كارنامه نوبت دوم
بچه ها بگذارند. ضمناً همانطور كه با معلمان عزيز ديگر مدارس توافق كرديم قرار شد كه با ارزيابي اطلاعات جمع آوري شده در چك ليست ها و پوشه هاي كار در آخر اسفند ماه يعني در اواخر اين هفته و اوايل هفته آينده يك ستون كارنامه توصيفي را براي هر دانش آموز تكميل نمايند و همين كار را در آخر ارديبهشت ماه نيز تكرار كنند. منتظر email آقاي نور بهمني يكي از سه همكار طرح در اين مدرسه كه قبلاً با اينترنت كار كرده اند هستم تا جواز ورود اطلاعات به سايت براي ايشان صادر شود. ضمناً در اين مدرسه انجمن اولياء و مربيان موافقت نموده كه به معلمان همكار طرح حق الزحمه محدودي به خاطر فعاليتهايشان پرداخت گردد.

3- دبستان دخترانه فرهنگيان رهبري زنجان
در اين مدرسه كار ارزشيابي توصيفي خوب پيش رفته بود جلسه با اولياء برگزار شده، چك ليست به صورت كتابچه در آمده و كارنامه توصيفي به تعداد دانش آموزان تكثير شده است. اولياء دانش آموزان اين مدرسه در مجموع از طرح استقبال كرده اند. معلمان و مدير باهم هماهنگ و ارتباط تنگاتنگي دارند. سركار خانم كاظمي پور مدير اين مدرسه كار با اينترنت را بلد بودند و آدرس سايت را تلفني به ايشان گفتم. و قرار شد طي نامه اي كه براي ديگر مدارس هم مي فرستم اطلاعات بيشتري در خصوص ارتباط مدارس با خودم و با يكديگر بر ايشان ارسال كنم، با سركار خانم معبودي معلم اين مدرسه نيز موفق به صحبت شدم. ايشان نيز از نحوه اجراي طرح توسط خودشان رضايت داشتند و مي گفتند كه واحد دلهره بچه ها كم شده است. ضمن اينكه گفتند اولياء موافق نبودند كه يكدفعه نمره را قطع كنيم اما سعي در توجيه آنها كرديم. ايشان سوالاتي در خصوص نحوه تدريس كتاب هاي جديد بخوانيم و بنويسيم سال اول ابتدائي داشتند كه قرار شد از طريق مسئولين اجراي اين طرح در استان زنجان مشكلات خود را بر طرف نمايند زيرا اين مسئله به اين طرح مربوط نيست اگر چه در اجراي آن تاثير گذار است.

4- دبستان دخترانه استقلال تبريز
كار ارزشيابي توصيفي در اين مدرسه از همه مدرسه هاي ديگري كه تا به حال با آنجا تماس گرفته ام جلوتر است. دفتر نمره كنار گذاشته شده است. با والدين جلسه گذاشته اند و آنان را توجيه و از اجراي طرح كاملاً استقبال كرده اند. براي درس رياضي يك كلاس در نظر گرفته اند كه دانش آموزان تحت پوشش طرح براي اين درس از آن استفاده مي كنند. براي درس بخوانيم و بنويسيم نيز يك كلاس خاص در نظر گرفته اند و تصويرهاي كتاب را به نحو زيبا و جذابي روي ديوار نقاشي كرده اند. چك ليست را به صورت دفترچه در آورده اند و پوشه كار هم درست كرده اند. براي درس قرآن نيز كارنامه كيفي خاصي تهيه كرده اند. مدير مدرسه سركار خانم تخمه چيان ضمن اينكه با معلمان ارتباط نزديكي دارد در تصحيح توصيفي ارزشيابي هاي املاء به خانم ها
كاظمي مهر و راستاد كمك مي كند. قرار شد خـانم مدير مدرسه اقدامات انجام شده را بصورت گزارش مكتــوب براي من به آدرس: تهــران- صنــدوق پستي 1651-13145
محمدحسن مقني زاده، ارسال نمايند؛ تا براي استفاده همكاران ديگر طرح روي سايت گذاشته شود. البته يكي دو مدرسه ديگر نيز قرار شد اين كار را بكنند و هر مدرسه اي كه تجارب خود را بفرستد حتماً از آن استفاده مي كنيم. ضمن اينكه همكاران محترم طرح نكاتي كه در اجراي طرح به آن برخورد مي كنند حتماً يادداشت كرده و پيشنهادات خود را ارائه مي نمايند تا در جمع بندي گزارش ارزشيابي طرح از آن استفاده كنيم.

5- دبستان پسرانه مسلم بن عقيل تبريز
در اين مدرسه يك هفته پس از نشست توجيهي 12 بهمن تهران، مسئولين مدرسه اولياء دانش آموزان را دعوت كرده اند و اولياء به شرطي كه طرح خوب اجرا شود از آن استقبال كرده اند. آقاي ظاهري مدير مدرسه گفتند كه چك ليست و مدارك ديگر نظير پوشه كار تدارك ديده شده است و همچنين با معلمان همكار طرح در مدرسه آقايان ديباج و آقازاده چند جلسه تشكيل داده اند و طرح در دست اجراست . آقاي طاهري از اينكه در برنامه كودك تلويزيون دو هفته پيش موضوع تبديل مقياس كمي به كيفي مطرح شد و اثر مثبت آن روي بچه ها و والدين آنها خيلي راضي بود. با آقاي آقازاده معلم عزيز مدرسه نيز موفق شدم صحبت كنم. ايشان با خانواده ها ارتباط تنگاتنگي برقرار كرده است و تاثير مثبت ارزشيابي كيفي را بر روي دانش آموزان خودمشاهده كرده بود و مي گفت بازخوردهائي كه از درجه يادگيري دانش آموزان به اولياء داده ام موثر واقع شده و دانش آموزان نقاط ضعف خود را بر طرف كرده اند. قرار شد كه گزارش تجارب مدرسه را سريعاً جهت انتشار بر روي سايت براي من بفرستد.

6- دبستان دخترانه جمهوري اسلامي زاهدان
خانم سلجوقي مدير محترم مدرسه گفتند كه امسال مدرسه ما دچار تحول شده است! تحول اول اجراي طرح بخوانيم و بنويسيم بود كه موجب شد كه تعدادي قابل توجهي از دانش آموزان مدرسه ما به مدرسه ديگري بروند و تحول دوم اجراي طرح ارزشيابي توصيفي بود كه البته با توجه به اينكه در تلويزيون سراسري مردم شنيده بودند كه چنين طرحي اجرا مي شود اين موضوع به اجراي طرح ارزشيابي كمك كرد ايشان همچنين گلايه داشتند كه ازحضور در نشست 12 بهمن تهران محروم شده اند و افزودند كه ما حتي حاضر بوديم بخشي از هزينه هاي اين سفر آموزشي را تقبل كنيم. دراين مدرسه از حروف ك، ت، ن و ب كارنامه ارزشيابي توصيفي براي تكاليف روزمره دانش آموزان دو كلاس پايه اول استفاده مي شود و مدير مدرسه باز خورد دانش آموزان و والدين را در اين خصوص مثبت ارزيابي نموده بود. ايشان اين كار را بنا به توصيه اي كه در نشست آموزشي زاهدان به آنها شده بود انجام داده اند. با خانم مودي معلم يكي از دو كلاس مجري طرح نيز صحبت كردم، ايشان نيز گفتند از موقعي كه نمره نداده ايم بچه ها ديگر گريه نمي كنند و وضع بهتر شده است. مانند برخي ديگر از همكاران طرح خانم سلجوقي در زاهدان نيز امكان استفاده از اينترنت را داشتند كه نشاني سايت را به ايشان دادم. قرار شد تجارب اختصاصي مدرسه را برايمان بفرستند تا به اطلاع همكاران طرح برسانيم.

7- دبستان پسرانه شاهد زاهدان
در دبستان پسرانه شاهد زاهدان نيز كار تا حدودي مانند مدارس ديگر انجام شده بود مدير مدرسه آقاي شهركي حضور نداشت با آقايان وحيدنيا و عبدالهي معلمان محترم مجري طرح صحبت كردم و قرار شد كه از طريق سايت طرح با تجارب ديگر مدارس آشنا شوند و هزينه كارت اينترنت آنها هم از بودجه طرح پرداخت گردد. در خصوص وضع حضور و غياب و ارزيابي انضباط دانش آموز سوال داشتند كه در كارنامه توصيفي نيامده است به ايشان گفتم كه بازتاب انضباط دانش آموزان در فعاليتهاي اجتماعي آنان قابل تشخيص است و 6 معيار كارنامه به ارزيابي ويژگيهاي اجتماعي دانش آموز اختصاص دارد.

8- مدرسه دخترانه معراج اصفهان
سركار خانم ابرقويي نژاد يكي از معلمان محترم مجري طرح توضيح دادند كه چك ليست ها به تفكيك دانش آموزان تهيه شده و پوشه كار هم تهيه شده است دراين مدرسه هم ارزيابي كيفي و هم روال ارزشيابي سابق تقريباً بر قرار است. به ايشان گفتم كه ادامه روال معمولي لازم نيست و صرفاً ارزشيابي كيفي را انجام دهند و ساير توضيحاتي كه به همكاران ديگر داده بودم را تكرار نمودم. ايشان هم دسترسي به اينترنت داشتند و آدرس سايت را گرفتند. ضمناً ازسازمان آموزش و پرورش استان نيز پس ازنشست تهران كسي براي پيگيري اجراي طرح به مدرسه مراجعه نكرده است اما از اداره امتحانات منطقه بعضاً برگه هاي امتحانات ماهانه مي فرستند كه قرار شد ديگر از اين برگه ها در كلاس هاي مجري طرح استفاده نشود. خانم ابرقويي شب ساعت 11 تماس گرفتند و آدرس email خود را به من دادند.

9- دبستان شهيد قيصري حسن آباد جرقويه اصفهان
دبستان شهيد قيصري تنها دبستان روستائي همكار طرح است . تلفن محل كار و زندگي مدير دبستان يكي است. با اين شماره تماس گرفتم مدير نبود و شماره تماس دادم و گفتم كه بعداً تماس مي گيرم. آقاي صادقي لطف كردند و خودشان تماس گرفتند در اين دبستان هم ارزيابي به دو صورت معمولي و كيفي صورت مي گرفت كه قرار شد از اين به بعد فقط ارزشيابي كيفي در كلاس هاي تحت پوشش طرح انجام شود. با اولياء هم جلسه نگذاشته بودند كه قرار شد كارنامه توصيفي اسفند ماه را آماده كنند و بعد از عيد اولياء را دعوت و آنها را در جريان طرح قرار دهند. در مدرسه دسترسي به اينترنت وجود ندارد اما در روستا و دوستان مدير مدرسه ارتباط دارند و قرار شد كه به سايت طرح مراجعه و از اطلاعات آن استفاده كنند. در مورد درس فارسي پايه اول سوالاتي داشتند كه پاسخ دادم. كتاب بخوانيم و بنويسيم را اجرا نمي كنند. از اينكه ارتباط با دست اندركاران طرح برقرار شده اظهار خوشحالي كردند و قرار شد كه بعد از عيد از مدرسه ايشان بازديد كنم.

10- مدرسه پسرانه آزادگان تهران
آخرين مدرسه اي كه امروز در ساعت 8 شب با مدير آن در منزلشان تماس گرفتم مدرسه آزادگان در تهرانسر تهران بود. مدير خونگرم مدرسه آقاي فرزانه گفتند كه بلافاصله پس از 12 بهمن جلسه توصيفي براي اولياء برگزار و چك ليست ما را به تعداد دانش آموزان تكثير كرده اند در اين مدرسه نيز همزمان ارزشيابي كمي و كيفي و ارزشيابي توصيفي انجام شده و قرار شد كه از اين به بعد فقط ارزشيابي توصيفي را انجام دهند. آقاي فرزانه گفتند كه مطالب مربوط به ارزشيابي توصيفي كه در نشست 12 بهمن داده شده بود را دقيقاً خوانده اند و از نظر ايشان طرح ارزشيابي كيفي، طرح بسيارخوبي است. حتي اين مطالب را براي آمادگي ذهني بيشتر معلمان پايه هاي ديگر مدرسه برايشان تكثير و به آنها دادم . به ايشان گفتم كه خانم واقفي فردا به مدرسه آنها مي روند و اطلاعات بيشتري در اختيارشان مي گذارند.

نظريه
امروز يكشنبه 18 اسفند 1381 با تعداد 15 نفر كه 50 درصد از مجريان طرح مقياس كيفي ( مدل احمدي ) در 10 دبستان استانهاي تهران، اصفهان،آذربايجان شرقي، سيستان و بلوچستان و زنجان مي باشند؛ شخصاً صحبت كردم . بطور متوسط با هر همكار محترم طرح حداقل 20 دقيقه گفتگو شد. به قول خانم خير انديش مدير مدرسه عدالت تهران خدا به داد قبض تلفن مان برسد! اشكالي ندارد آموزش و پرورش پولش را مي دهد البته حرف پيش نبايد زد! در مجموع وضعيت اجراي طرح تا كنون بالاتر از سطح توقع و انتظارمن بود و طرح تقريباً راه افتاده و اجرا شده است. اميدوارم با فعاليتهاي مفيدي كه در 2 ماه فرصت باقيمانده از اجراي طرح پيش آزمايشي داريم كيفيت فعاليت ها را ارتقاء دهيم. هر چند بعضاً كيفيت ها بسيار قابل توجه و مناسب است.

Sunday, March 09, 2003

بنام خدا همكاران محتر م خسته نباشيد امروز با نيمي از شما تلفني صحبت كردم فقط مي توانم بگويم دست مريزاد گزارش كامل وضعيت اجراي طرح را دراسرع وقت در اختيارتان ميگذارم مقني زاده 9 شب يكشنبه 18/12/1381
شنبه 17 اسفند 1381
از ساعت 5/5 تا ساعت 8 بعد از ظهر با خانم واقفي و آقاي جمشيدي جلسه داشتيم، با خانم واقفي براي مراجعه به مدارس تهران گفتگو شد و آقاي جمشيدي براي سايت طرح و يك سايت ديگر ايده هاي جالبي ارائه نمودند كه توافق كرديم همه را عملي كنند.