Wednesday, April 02, 2003

بسمه تعالي

طرح كيفي
مقدمه :
ن قسم بنون كه نام نور و ناصر حق يا لوح نور خداست، و قسم به قلم و آنچه خواهد نگاشت و …
قسم به رسول خدا كه حقيقت نور و روشنايي بود و دشمن جهل و جهالت قسم به جان تازه طبيعت قسم به هرچه زيبايي و نيكي در دنياست قسم به تلاش و باور قسم به اميد و هدايت قسم به سوره الرحمن و در آخر قسم به معلم ديوانه‌وار و عاشق هرآنچه كه داريم از لطف و عنايت آنهاست.
بي‌شك متخصصان تعليم و تربيت و عموم مردم اين ايده و عقيده را باور دارند كه ارتقاي كيفي محصول فعاليت و تلاش جمعي است و اين ايده آنها داراي پشتوانه منطقي و پژوهشي و تجربي بوده و اثر بخشي پيشرفت آن را مي‌توان در نقش آفريني معلمان عاشق و دلسوز يافت زماني كه معلمان در اين باور باشند كه كودكان را مي‌توان تربيت صحيح نمود بي‌شك خود را آماده هرگونه جانفشاني خواهند نمود ارتقاي كيفي چيزي نيست كه يك دفعه و بدون زحمت بتوان آن را بدست آورد بلكه نياز به سخت كوشي و خلاقيت معلم و مدرسه و والدين دارد. كودكان امروز متفكر و خلاق و انعطاف‌پذير و مسئوليت و پذير و … مي‌باشند.
از طرف ديگر اگر ما معتقد به اين باشيم كه كودكان گردانندگان جامعه آينده هستند و تصورات آنان پر از اطلاعات روشن و واضح مي‌باشد و مي‌توان آنها را در جهت‌هاي علمي بالا سوق داد و از آنان صنعتگري ماهر و روشنفكري متعهد ساخت. بايد آستين همت بالا زد و روش سنتي را كم‌كم از صحنه تعليم و تربيت دور ساخته و آنان را با ابزارهاي جديد به افكار والا مسلح نمود. بايد كلاسهاي درس را به محيط فعال و شاد و پر از جاذبه تبديل نمود بايد بحث و گفتگو و كار گروهي را رونق داد بايد كودكان قادر به پاسخ و پرسش‌هاي غير درسي باشند بايد به فعاليت فردي و جمعي اهميت داده و دانش‌آموزان را در صحنه آموزش فعال نمود تا بتوانند براساس شواهد موجود به فرضيات معقول برسند بايد كودكان را درگير اشيا و مفاهيم نمود و به آنها اجازه داد تا خود جوش شوند و اعتماد به نفس را در آنان افزايش داده و مهارت‌هاي كاري و عملي را سر لوحه كارها قرارداده و به آنان اجازه داد تا انعطاف‌پذير و متفكر و خلاق و نقاد باشند و بتوانند از پايگاه وسيع اطلاعات دانش، اطلاعات مورد نياز خود را بدست بياورند و جاي دارد كه به عرصه آموزش بدست خود آنها با راهنمايي و نظارت معلم اهميت داده و معلمان را با تفكر جديد و توانايي عمل بيشتر وارد صحنه آموزش نمود.
ضرورت همكاري با طرح كيفي :
يكي از مهم‌ترين مسائلي كه هنوز بسياري از مدارس كشورمان درگير آن مي‌باشد روش سنتي و تدريس‌هاي تكراري و بدون شور و شوق است كودكان بدون هيچ نقش و نگار مانند لوح سفيد و ساده و بي‌آلايش وارد مدارس و كلاسهاي بي‌روح مي‌شوند و مجبورند هر آنچه كه معلمان ديكته مي‌كنند گوش فرا دهند و حفظ نمايند و تنها عضويي كه در آنها فعال هست حافظه بوده و آنها مطالب را به ذهن مي‌سپارند در يكسال در كلاسها مانند دستگاه كپي عمل كرده و بعد از پايان سال ذهنيات خود را چنان پاك مي‌كنند كه هيچ ماشيني شايد قادر به آن تميزي نباشد و بيشتر آموزگاران هم بر اين تصور هستند كه در تدريس خود موفق بوده در صورتيكه اگر به اصل مطلب بازگرديم كودكان خالي از مفاهيم هستند و در بعضي مواقع قادر به پاسخگوي سوالات خود نيستند و كاربرد صحيح از مفاهيم را ندارند و در مواجه با كوچكترين مسئله دچار مشكل شده و به بن‌بست معلومات مي‌رسند اينجاست كه كودكان نياز به معلمان دلسوز و متخصصان تعليم وتربيت دارند اگر امروزه ما كتابهاي بخوانيم و بنويسيم به جاي كتابهاي آب و باباي روش قبلي داريم جاي تعجب نيست بلكه جاي پرسش است آن اين كه آيا كساني به فكر آينده بچه‌ها هستند؟ پس بياييد ما با آنها همگام و همدم شويم و به خود زحمتي اندك داده و زمينه را براي رشد كودكان مساعد سازيم.
عوامل مؤثر در ارتقاي كيفي :
1. مديريت و برنامه‌ريزي صحيح
2. اتخاذ تدابير و داشتن تجارب و مهارت‌هاي لازم
3. مشاركت والدين
4. نظارت متخصصان تعليم و تربيت
5. ايجاد زمينه و محيط فيزيكي مطلوب
6. تشويق و احترام گذاشتن به كار دانش‌آموزان
7. استفاده از رسانه‌هاي جمعي
8. تشويق به كار گروهي و توجه به فعاليت‌هاي فردي
9. افزايش تفكر و تعقل منطقي و پژوهش مشاركتي
10. به حداقل رساندن تكاليف اضافي
11. افزايش استقلال عمل در دانش‌آموزان
12. كمك مربيان در خوديابي دانش‌آموزان
13. تكريم شخصيت دانش‌آموزان به عنوان اين كه نظر آنها مهم است.
14. افزايش تعهد افراد نسبت به كار
15. تقويت روحيه كاري همكاران
16. بردباري كاركنان در برابر مشكلات احتمالي
17. ايجاد فضاي صميمي
18. انسجام بخشيدن به كارها توسط مديريت و برنامه‌ريزي دقيق
19. دانش‌آموز محوري
گزارش كار دبستان استقلال:


مجريان طرح: ناحيه 3 آموزش و پرورش تبريز، خانم‌ها فريده راستاد، عاليه كاظمي مهر، لعيا تخمه‌چيان

جهت شروع طرح كيفي ابتدا جلسه‌اي با حضور همكاران مجري در دبستان استقلال تشكيل و درباره نيازها و برنامه‌ها بحث و گفتگو شد سپس طي تماس تلفني با ناحيه جلسه‌اي با مسئولين جهت اطلاع آنان تشكيل و آنها قول همكاري و مساعدت دادند و با توجه به اين كه زمان بسيار اندك بود و فاصله دوره با اجراي آن بسيار كم بود بنابراين سعي شد در اولين فرصت جهت اطلاع اوليا از آنها دعوت بعمل آيد و چون نمونه كارنامه‌ها كيفيت خوب و مطلوب نداشتند بنابراين تصميم گرفتيم كه قبل از جلسه آنها را مجدداً تايپ نموده و سپس به تعداد اوليا تكثير نمائيم بعد از آماده نمودنن مقدمات و زمينه پذيرش از اوليا دعوت به عمل آمد و مديريت تمام مسائل و نقاط ضعف و قوت طرح را براي آنان تشريح نمودند و ضمناً برگ‌هاي نظرسنجي را در اختيار آنان گذاشته شد و با توجه به اين كه اين مدرسه تقريباً از نظر آموزشي در سطح خوب و از نظر ميزان مشاركت فعال مي‌باشد و والدين در اكثر موارد حضور فعالانه دارند بنابراين با مسئله جدي برخورد نموده و راحت‌تر آن را قبول نمودند و به مديريت قول مساعد در زمينه همكاري دادند بنابراين با همفكري آنان و معلمان محترم و مسئولين ناحيه تصميم گرفته شد ابتدا به وضع فيزيكي كلاسها از نظر نقاشي و صندلي رسيدگي شود و فضاي كلاسها را جذاب و شاداب نموده و در نهايت فكري به جداسازي كلاسها از نظر درسي شود در وهلة اول كلاس اول 1 را براي درس علوم و بخوانيم و بنويسيم آماده نموديم روي ديوار كلاس عكس بنويسيم و روي كلاس اول2 عكس جلد رياضي را طراحي كرده و از نظر تجهيزات براي كلاس رياضي و علوم از طرف كارپردازي ناحيه كيت در نظر گرفته شد و براي كلاس بنويسم تمام تصاوير فارسي را در روي پارچه‌ها نقاشي نموده و در ديدرس دانش‌آموزان جهت آموزش قرار داديم و براي هر كلاس كمد جداگانه و وسايل مربوط به تدريس در نظر گرفته شد و دانش‌آموزان زمانيكه درس رياضي داشتند در كلاس رياضي حاضر شدند و در زنگ‌هاي فارسي و علوم در كلاس 1 مشغول بودند و براي هر تك تك دانش‌آموزان پوشه شيشه‌اي در نظر گرفته شد تا معلم مربوطه بتواند تمام فعاليت‌هاي عملي را در آنجا بايگاني نمايد و روي ديوارهاي كلاسها بولتن به اندازه طول كلاس تهيه تا اين كه دانش‌آموزان بتوانند آثار خود را در آنجا نصب نمايند. ضمناً بجاي دفتر نمره سعي نموديم برگ فعاليت گروهي به همراه ساير چك ليست‌ها را صحافي كرده و در اختيار معلم قرار دهيم. ضمناً كتابخانه مدرسه را يك روز به كلاسهاي اول اختصاص داده طوريكه يك روز هفته كتابخانه فقط به كلاسهاي اول ارائه خدمات مي‌دهد و ضمناً از دانش‌آموزان كلاسهاي اول درخواست نموديم كه با خط و فكر خود، نظر خود را درباره كلاس بنويسند كه دانش‌آموزان اكثر قريب به اتفاق از اجراي طرح فوق خوشحال بودند خصوصاً از فضا و تغييرات كلاسها و طرز رفتار معلمان و اوليا بسيار سپاسگزار بودند از اين كه معلمين توجه فراوان به عملكرد رفتاري دانش‌آموزان داشته و نسبت به مسائل دقيق‌تر بودند ضمناً درباره هر گونه تغيير رفتار دانش‌آموزان بطور جداگانه با اوليا مشورت داشته و سعي نموديم آنها را از تغيير رفتار فرزندشان چه مثبت چه منفي آگاه سازيم.
با تشكر فراوان از مسئولين محترم طرح كيفي و با تشكر از زحمات همكاران آقايان :
ميرزاده مدير محترم ناحيه 3
شمس معاون آموزشي
دروگر سعبه ابتدايي
ملكي شعبه ابتدايي
سبزعلي‌زاده كارپردازي
اميد داريم كه همكاران سربلند و موفق باشند.
تخمه‌چيان

Tuesday, April 01, 2003

!! مجيد جان سلام.اين هم خورده فرمايشات ما

1- بي زحمت به وبلاگ شخصي من سر فرصت سر بزن وحسابش را برس.
2- پيشنهاد مي شود هر از چندگاهي كه توانستي پيام هائي تحت عنوان آيا مي دانيد كه ؟ با نماد قشگي مثلا يك دهان باز يا هر نماد كم حجم ديگري كه دوست داشتي براي همكاران عزيز مان روي صفحه اصلي بفرستي . براي نمونه :آيا مي دانيد كه گزينه favorites در صفحات اينترنتي به چه درد مي خورد؟ با دو سه سطر از دانش سرشارت دوستان را مستفيض كن ! ويا اينكه آيا مي دانيد كه در هنگام وصل نبودن به اينترنت چگونه صفحات قبلا مشاهده شده را از طريق work offline درگزينه file مشاهده كنيد؟ اين پيامها را مي توان روي لينك جديد آقا مجيد مي گويد!!درحاشيه صفحه جاود اني كرد ! پاينده باشي دوست خوبم.
3- خواهش مي كنم 4 لينك زير را به 4 لنك روي صفحه اصلي وبلاگ اضافه كني:
3-1 لينك پبشنهاد ها با خلاصه كردن پيشنهادهاي پيام دوم فروردين 82
3-2 لينك آقا مجيد مي گويد
3-3 لينگ تجربه دبستان دخترانه استقلال تبريز (شما نقدا يك سلام بگذار ! پپام تا چند روز ديگر !)
3-4 لينك وبلاگ شخصي محمدحسن مقني زاده



!!آقا مجيد امروز حال ديگري دارم

امروز ازيك طرف با فاجعه انساني در كشور مسلمان همسايه عراق روبه رو هستيم وقلبم آكنده از درد است !! مسئله عراق نشانه آشكاري از به پايان رسيدن عمر تمدن مسلط غرب است !! و گواه آشكاري از درستي ايده گفتگوي تمدنها !! كه متاسفانه دنيا در فهم آن ا مانده است!!
ازطرف ديگر امروز يوم الله جمهوري اسلامي ايران است. مي داني ! يوم الله عيد است وبايد آن را تبريك گفت !!كه بر همه آزاده گان از زر و زور و تزوير !!! مبارك باشد. اميدوارم پاسدار غير محرفي از :جمهوري واسلام وايران باشيم!!واين سه را با هم بفهميم وبخواهيم.

سه شنبه 12 فروردين 1382
كن
محمد حسن مقني زاده

Monday, March 31, 2003

همكاران محترم سلام

به اميد خدا تصميم دارم برنامه زماني زير را براي ملاقات با شما در مدرسه خودتان عملي نمايم.منتظر نظرات شما در اين باره هستم.در صورت قطعي شدن هر مورد قبلا هماهنگي مي كنم.

1-دبستان دخترانه استقلال تبريز شنبه 23/1/1382
2-دبستان پسرانه مسلم ابن عقيل تبريز يكشنبه 24/1/1382
3-دبستان دخترانه فرهنگيان رهبري زنجان شنبه 30/1/1382
4-دبستان پسرانه شاهد زنجان يكشنبه 31/1/1382
5-دبستان دخترانه معراج اصفهان شنبه 6/2/1382
6-دبستان شهبد رضا قيصري حسن آباد يكشنبه 7/2/1382
7-دبستان دخترانه جمهوري اسلامي زاهدان شنبه 13/2/1382
8-دبستان پسرانه شاهد زاهدان يكشنبه 14/2/1382
9-دبستان دخترانه عدالت تهران شنبه 20/2/1382
10-دبستان پسرانه آزاده گان تهران يكشنبه 21/2/1382


مقني زاده دوشنبه 11/1/1382

Sunday, March 30, 2003

يكشنبه 10/1/1382
صبح به سراغ صندوق پستي رفتم.غير از رسيد دو نامه چيزديگري درآن نبود درحالي كه انتظار داشتم لااقل گزارش تجربه مدرسه دخترانه استقلال تبريز رسيده باشد! دوشنبه شب هفته گذشته (4/1/82) در ميانه سفر بودم ودر شهر آقايان احمدي وحسني دليجان !كه خانم تخمه چيان از تبريز لطف كردند به تلفن همراه هميشه روشن ومنتظر من ! زنگ زدند وپس از تبريك عيد گفتند كه هر روز وب لاگ طرح را مي بينند و به آقايان اخيرالذكر نيز سلام رساندند كه رسانديم!!ايشان افزودند كه ظرف دو سه روز آينده گزارش تجربه مدرسه استقلال تبريز را براي من پست مي كنند! من هم قول دادم اين گزارش را بلافاصله براي استحضار همه همكاران وجويندگان دانش بر روي وبلاگ منتشر مي كنم.
بنده سر قول خود هستم ومنتظر گزارش ايشان وديگر همكاران طرح! خوشبختانه همانگونه كه در پيام قبلي امروز مشاهده مي كنيد اين امكان فراهم شده كه همه همكاران بوسيله رايانه خود در هرجا كه هستند بتوانند نظرها وگزارش هاي تجربيات خود رابر روي همين صفحه شخصا منتشر كنند.اين امكان علاوه بر امكان اظهار نظر هر بيننده اين وبلاگ است كه مي تواند در ذيل هر پيام با كليك كردن روي گزينه commentsكه در كنار ساعت ارسال هر پيام درزير پيام وجود دارد نظرات كوتاه خود را در مورد آن پيام ارسال نمايد.متاسفانه همكاران تا كنون از اين امكان كمتر استفاده كرده اند.استفاده از امكان اخير هيچ شرطي مثلا داشتن email ندارد!بنا براين همه بينندگان اين وبلاگ مي توانند نظرات خود را در ذيل هر پام روي شبكه منتشر كنند!! از اين بهتر چي !!
ساعت 12 به عيد ديدني دكتر موسوي رفتم والتماس دعاي تامين 10 رايانه براي 10 مدرسه تحت پوشش طرح كه قبل از عيد نيز از ايشان داشتم وهمچنين توجه فوري به پيشنهاد هاي گزارش تقديمي كه بر روي وبلاگ نيز موجود است را دوباره مطرح نمودم .ايشان نيز با روي باز اين خواهش را پذيرفتند.
از ساعت 5/12 تا 14باآقاي دكتر حسني اولين بحث جدي وكارشناسانه سال جاري را در خصوص نتايج اجراي طرح پيش آزمايشي تا كنون و نحوه ادامه كار و آمادگي براي اجراي آزمايشي طرح در 176 روزباقيمانده تا اول مهر كرديم!!به ايشان گفتم كه فرصت خوبي پبش آمده واگردرست از آن استفاده كنيم انشاءالله ظرف 12 سال آينده مي توانيم نتايج موفقيت آميزآن را درآموزش وپرورش كشور مشاهده كنيم.
من به اجراي درست اين طرح اميد فراوان دارم ومعتقدم “مداخله موثركاركردي“در نظام درجريان آموزش وپرورش كشور امكانپذيراست.شرط انجام موفق اين كار مشاركت به موقع همه اركان واجزاي ستادي وصفي اين نظام مي باشد.
محمد حسن مقني زاده
7 بعد از ظهر


























دوستان سلام ،
سيستم اداره وبلاگ به صورت دسته جمعي نيز راه ندازي شده است . در اين سيستم شما ميتوانيد به عنوان مدعو از طرف اداره كننده وبلاگ دعوت شده و به درج مطلب در وبلاگ بپردازيد . براي اين منظور داشتن e-mail الزامي است . شما ميتوانيد در صورت نداشتن e-mail در يكي از سرويس دهندگان mail هاي مجاني نظير yahoo و hotmail براي خود يك e-mail ايجاد كنيد و آدرس آنرا به ما اعلام نموده تا در اسرع وقت نسبت به دعوت شما براي استفاده از وبلاگ اقدام شود . دوستاني هم كه قبلا آدرسهاي پست الكترونيكي خود را به ما اعلام نموده اند ( خانمها ميرزاده ، خير انديش و ابرقويي ) از طرف Admin يك ميل براي آنها فرستاده شده است كه ضمن عرض خير مقدم به آنان توجهشان را به خواندن راهنماي استفاده از وبلاگ جلب مينماييم . اين همكاران ميتوانند با خواندن راهنما و اجراي دستور العملهاي آن در بخش دوم به عنوان مدعو به استفاده از وبلاگ بپردازند .
موفق باشيد .