Tuesday, September 07, 2004

سايه وبلاگها بر کلاسهاي درس


در بهار گذشته پس از آنکه دانش آموزان سال دوم دبستان مدرسه Marisa L.Dudiak از يک گردش علمي تفريحي بازگشتند، بسيار مشتاق بودند تا در مورد يافته هاي جديدشان با هم بحث و گفتگو کنند. اما معلم آنها دست به ابتکار جديدي زد و به جاي آنکه يک ساعت از وقت کلاس را به بحث و گفتگو اختصاص دهد از دانش آموزان خواست تا وارد وبلاگ هاي اختصاصي کلاس خود شوند و مطالب و نظرات خود را در آنجا بنويسند.

به گزارش بخش خبر تراشه به نقل از هموطن سلام، اين دانش آموزان هم مجموعه متنوعي را در مورد تجربه هاي جديدي که در مزرعه کسب کرده بودند به صورت دست و پا شکسته در وبلاگ مشترک خود ثبت کردند. اقدامي که از نظر معلم آنها بسيار مفيدتر و موثرتر از بحث شفاهي کلاسي بود.

وبلاگهاي درسي که استفاده از آنها حدوداً يک سال است در برخي مدارس آمريکا متداول شده، به نحوي روزافزودن در ميان معلمان مدارس ابتدايي و متوسطه محبوبيت کسب مي کنند و امروزه از آنها براي بحث و تبادل نظر در مورد هر موضوعي استفاده مي شود. به عنوان مثال دانش آموزان در وبلاگهاي مشترک کلاسشان در مورد مشکلات خود براي حل يک مساله رياضي مطالبي را مي نويسند و آنگاه ديگر دانش آموزان روش حل آن مساله را براي ديگران شرح مي دهند.
وبلاگها از نظر معلمان از آن جهت جذاب هستند که براي نگهداري و سرپرستي آنها به صرف انرژي اندکي نياز است. اساتيد مدارس مي توانند به سادگي و با استفاده از قالب هاي پيش فرض سايتي مانند tblog.com ظاهر وب لاگ خود را طراحي کنند. آنان سپس مي توانند با تايپ عنوان موضوع مورد نظر خود در وب لاگ دانش آموزان را به بحث و تبادل نظر در مورد آن دعوت کنند. سادگي استفاده از وب لاگها موجب شده تا پيترگرانوالد مشاور امور آموزشي بر اين باور باشد که وبلاگها در آينده به يکي از مهمترين ابزار آموزشي مبدل شده و حتي جايگزين وب سايتهاي موجود خواهد شد.
وي مي گويد که ساخت يک وب سايت براي مدارس نياز به فعاليت و تلاش فراوان و گسترده دارد و در نهايت هم بيشتر به درد استفاده مديران و معلمان و مدارس مي خورد تا خود دانش آموزان. دانش آموزان مخصوصاً در سنين پايين نمي دانند که چگونه بايد از يک وب سايت براي افزايش سطح آگاهي هاي خود استفاده کنند، اما وب لاگ وسيله اي در خدمت دانش آموزان است و آنان مي توانند به سادگي آن را درک کرده و مورد استفاده قرار دهند. معلماني که از وبلاگهاي کلاسي استفاده مي کنند معتقدند که اين کار موجب شده تا از ميزان بحثهاي يک طرفه کاسته شود و دانش آموزان به مشارکت در گفتگو در مورد موضوعات مختلف بيشتر ترغيب شوند. گفتگويي که ديگر شنيده شدن زنگ مدرسه به پايان نمي رسد و براي مدت زمان طولاني ادامه مي يابد.
در واقع خاصيت تعاملي وبلاگ به معلمان امکان مي دهد تا از بازخورد بحث در مورد يک موضوع بر روي دانش آموزان به نحوي سريعتر و عميق تر مطلع شوند. برخي معلمان همچنين به اين نکته اشاره مي کنند که دانش آموزان با علم به اينکه نوشته هاي آنها در يک وبلاگ مخاطبان بسيار بيشتري نسبت به يک جمع محدود کلاسي دارد به ابراز عقيده تمايل بيشتري نشان مي دهد. همين مساله موجب مي شود که دانش آموزان به هنگام اظهارنظر در مورد يک موضوع دقت بيشتري به خرج دهند و سعي کنند مطالب را به نحوي پخته و جامع بيان کنند. همچنين اين نوع از وبلاگها وسيله اي براي آگاه شدن والدين از عملکرد فرزندانشان در مدارس و نيز آشنايي با تفکرات واقعي دانش آموزان مبدل شده است.
در مجموع به نظر مي رسد که وبلاگ در قياس با روزهاي اول پيدايش خود که صرفاً يک دفترچه خاطرات الکترونيک شخصي محسوب مي شود به پيشرفتهاي فراواني دست يافته است و در آينده بايد شاهد کاربردهاي فراوان آن باشيم.

منبع مطلب

Monday, September 06, 2004

پرسشگري و پاسخگويي

سلام لطفا مطالبي را كه در اينجا و نيز در اينجا در باره پرسشگري و پاسخگويي نوشته شده را بخوانيد.