Wednesday, April 14, 2004

طرح ارزشيابي توصيفي در بوته بررسي و نقد خبر گزاري مهر


سرويس اجتماعي خبرگزاري مهر در ماههاي اخير توجه خاصي به مسائل آموزش و پرورش داشته است؛از جمله به طرح ارزشيابي توصيفي . ذيلا به نقل مستقيم دو گزارش اختصاصي اين خبر گزاري در باره طرح ارزشيابي توصيفي مي پردازيم.


نگاهي به طرح جايگزيني ارزشيابي توصيفي در مدارس به جاي ارزشيابي كمي (وقتي معلم به جاي نمره گزارش مي دهد)

18/7/1382


خبر گزاري مهر - مدتي است که خبر ارزشيابي توصيفي دانش آموزان ابتدايي در مدارس و بين مسئولين و والدين زمزمه مي شود . پدران و مادران که تا کنون فقط به بالا بردن نمرات فرزندانشان مي انديشيدند از اين پس نمي دانند بر اساس کدام معيار بايد وضع تحصيلي فرزندانشان را بسنجند و در مقابل معلماني که تا ديروز مدير مدرسه از آنها درصد بالاي قبولي مي خواست از اين پس نمي دانند که چگونه مي توانند هم نظر مدير مدرسه را جذب کنند و هم وجدان خويش را!
ارزيابي اين طرح که قرار است از امسال در برخي مدارس ابتدايي به طور آزمايشي اجرا شود ، شايد کمي زود باشد و قطعا نياز به بررسي کارشناسي دارد، چرا که برخي معتقدند کاهش و حذف مردودي در مقاطع مختلف تحصيلي از افت تحصيلي و ترک تحصيل بسياري از دانش آموزان جلوگيري مي کند . از ديگر سو برخي معتقدند نبود معياري مشخص در ارزيابي وضع تحصيلي دانش آموزان ممکن است عدالت و برخورد يکسان با آنها را خدشه دار کند .

... ادامه گزارش را با يك كليك در اينجا بخوانيد.



سردر گمي دانش آموزان با اجراي ناقص طرح ارزشيابي توصيفي در مدارس

16/1/1383

اجراي ناقص طرح ارزشيابي توصيفي در برخي مدارس ، دانش آموزان و والدين را دچار سردرگمي کرده است ، به گونه اي که نتيجه فعاليت دانش آموزاني که در طي سال تحصيلي به شکل توصيفي ارزشيابي شده اند ، در امتحانات به دليل آماده نشدن کارنامه هاي مخصوص ، با نمره سنجيده شده و اين امر براي آنها مشکلاتي پديدآورده است.
بر اساس طرح ارزشيابي توصيفي ، ارزشيابي در دوره ابتدايي در طول سال تحصيلي و به طور پيوسته با استفاده از روشهاي فرآيندي و عملکردي و ابزارهايي مانند پوشه کار ، سياهه رفتار ، آزمونها و تکاليف درسي ، برگ ثبت مشاهدات و فعاليتهاي داخل و خارج از کلاس اعم از فردي يا گروهي و نظاير آن انجام مي گيرد .
علي رغم اينکه مسوولان از نتايج مثبت طرح سخن مي گويند ، والدين از چگونگي اجراي اين طرح گله مندند ، مادر دانش آموزي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر مي گويد : نظام مشخصي براي اجراي طرح ارزشيابي توصيفي وجود ندارد و حتي معلمان نيز نمي دانند که اين طرح را چگونه بايد اجرا کنند.

...ادامه گزارش را با يك كليك در اينجا بخوانيد.