Saturday, December 20, 2003

آموزش و پرورش ، ارزشيابي توصيفي و شكاف ديجيتالي

متاسفانه ويژگي مسلط آموزش و پرورش كشور ما شتاب در كنار رخوت است. يعني اول هول مي شويم و بعدا سست. در حاليكه هرچيزي را در جاي خود و به موقع مطرح كردن و با جديت دنبال كردن امري معقول و متعهدانه است. پس اصلاحات در آموزش و پرورش نيازمند تعقل و تعهد است.

جين هيلي يكي از صاحب نظران و نويسندگان در زمينه آموزش است كه از ابتداي پيدايش رايانه ها در كلاس ها، در زمينه فناوري اطلاعاتي پيشرو بوده است. اما نظريات و عقايد وي در طي ۲۰ سال گذشته از حمايت متعصبانه تا انتقاد آگاهانه تغيير كرده است. وي در آخرين كتابش به نام «شكست در ارتباط: چگونگي تأثير مثبت يا منفي رايانه ها بر ذهن كودكان» با استدلال مي گويد:« به رغم تصور بعضي از افراد فناوري نوشدارويي براي مشكلات آموزش نيست.» هيلي به بررسي نقاط قوت و ضعف كاربرد رايانه مي پردازد و هشدار مي دهد. محصولاتي با تكنولوژي برتر صرف نظر از ميزان پيشرفته بودن قادر به جايگزيني معلمان خوب، كلاس هاي كم جمعيت، برنامه درسي چالش انگيز نخواهد بود.

هيلي درباره مزايا و زيان هاي فناوري آموزشي، چگونگي تاثيرپذيري دانش آموزان از رايانه ها در مراحل مختلف رشد و اينكه چرا لازم است معلمان مسئوليت استفاده از فناوري را در فعاليت هاي كلاسي خود بر عهده گيرند، با مجله Educational Leadership مصاحبه اي انجام داده است كه ترجمه آن در روزنامه همشهري 25 آذر 1382 صفحه 10 منتشر شده است.

در بخشي از اين مصاحبه در پاسخ به اين سئوال كه چه سني براي كار با رايانه مناسب است گفته است:
اين پرسش مهمي است. آنچه براي يك نوجوان ۱۵ ساله مناسب است. في نفسه براي كودك ۵ ساله مناسب نيست. همه معلمان و مربيان پرورشي به اين نكته واقفند. اما صنعت رايانه اين مسئله را در سيل آگهي هاي تبليغاتي خود ناديده گرفته است. من شخصاً يك تغيير ۱۸۰ درجه اي از موضع اوليه خود در ۲۰ سال پيش دارم كه به محض تهيه پول، هر آنچه توانستم كودكستان خود را به انواع رايانه ها تجهيز كردم. در حال حاضر معتقدم كودكان كمتر از ۷ سال، واقعاً نيازي به استفاده از رايانه ندارند.
ما بايد سرمايه خود را براي دانش آموزان بزرگتري صرف كنيم كه قادر به استفاده بهتر از رايانه بوده و از نظر زماني به بازار كار نزديك ترند. فكر تهيه رايانه براي يك كودك ۴ ساله به دليل «آماده كردن او براي آينده» بيهوده است. وقتي كه او بيست و يك ساله شود، رايانه ها به ابزاري كاملاً متفاوت تر از آنچه امروز با آن سروكار داريم تبديل شده اند. بدين ترتيب ما مجموعه اي از مهارتهاي غيرضروري و نامناسب را به او آموزش داده ايم. به طور مثال چه كسي مطمئن است كه تا ۱۰ يا حتي ۵ سال بعد، صفحه كليد يا ماوس به شكل امروزي آن وجود خواهد داشت يا خير؟
نكته اينجاست كه اين سالهاي اوليه براي پرورش زبان كودكان، مهارتهاي اجتماعي، انگيزه، دامنه توجه شنيداري (شنوايي)، مهارتهاي حل مسئله، خواندن و يادگيري فردي بسيار حياتي است. شكل گيري مفاهيم رياضي كاري سه بعدي است كه از طريق تصاوير دو بعدي بر روي صفحه نمايش انجام پذير نيست. به نظر من اگر والدين را ترغيب كنيم كه باور كنند قرار دادن كودك چهار يا پنج ساله در جلوي رايانه مفيد است. مشكل آفرين بوده ايم، مشكلي كه ممكن است حل آن در آينده دشوار باشد.
متن كامل اين مصاحبه را در اينجا بخوانيد.

گزارش طرح ارزشيابي توصيفي از مدرسه مسلم ابن عقيل تبريز


بسمه تعالي

به وزارت محترم آموزش و پرورش- دفتر ارزشيابي تحصيلي - جناب آقاي محقق معين
از دبستان مسلم بن عقيل – ناحيه يك تبريز
سلام عليكم
احتراما به استحضار عالي مي رساند كه طرح ارزشيابي توصيفي از ابتداي سال تحصيلي 83-82 همچنان در اين آموزشگاه با موفقيت ادامه دارد تجربياتي كه از سال گذشته به دست آمده امسال فعاليت ها را گسترده و تكميل نموده است در آغاز سالتحصيلي طرح در مراسم بازگشايي مدرسه مشروحا به اطلاع تمام اولياء محترم دانش آموزان رسيده و ايشان را جهت همكاري آماده نموده است . آموزگاران محترم مجري طرح با هماهنگي آموزشگاه اوليا را دعوت و در مورد پر كردن چك ليستها و كار با پورت فوليو (پوشه ي كار ) براي آن عزيزان تشريح و از آنها كمك خواسته شده است .
كارنامه هاي ارسالي به همكاران تحويل داده شده و هماهنگي هاي لازم جهت تكميل و اطلاع رساني به اوليا محترم انجام شده و بعد از امتحانات نوبت اول نتيجه كار تحويل خواهد شد. براي اينكه تغيير و تحولي در كارها مشاهده شود و نشانگر كيفي بودن كارها مشهود شود تمام كلاس هاي اين آموزشگاه به وايت برد مجهز شده تا از سنتهاي تكراري قديم به تكنولوژي جديد ارتقاء يافته شود و عينا كيفي و نو بودن كار عيان گردد. همچنين ديوارهاي كلاس ها يونيلت پوش شده و تمام كارهاي برجسته ي دانش آموزان در ارزشيابي توصيفي به آنها نصب و در معرض ديد قرار گرفته است . در نيمه دوم آذر ماه معاونت محترم آموزشي سازمان آموزش و پرورش حاج آقا نارهي و آقاي رضا زاده از آموزشگاه بازديد نموده و از نزديك طرح را مورد بررسي و مداقه قرار داده و از همكاران مجري طرح قدرداني نموده و خبر گردهمايي مجريان طرح را در استان آذربايجان شرقي در اوايل ديماه اطلاع دادند.
از اينكه در ارسال گزارش تعللي به علت درگذشت والده ي مكرمه اين حقير پيش آمد پوزش طلبيده و از خداوند متعال آرزوي موفقيت همه مجريان طرح را مسئلت مي نمايد.

دبستان مسلم بن عقيل ناحيه يك تبريز-طاهري
تاريخ: 28/9/82

Wednesday, December 17, 2003

ارزشيابي توصيفي در اينترنت

سلام يكي از بركات وبلاگ طرح ارزشيابي توصيفي آن است كه در فرايند توليد دانش در دنيا سهيم شده است!! ؟شما اگر در هريك از موتورهاي جستجو ي اينترنتي نظير گوگل به فارسي كليد واژه اي در حوزه علوم تربيتي مثلا:ارزشيابي ،ارزشيابي توصيفي،و امثال اينها را وارد كرده وكليد جستجو را كليك كنيد حتما تعدادي ركورد اطلاعاتي از وبلاگ ارزشيابي توصيفي ويا ساير وبلاگ هاي مرتبط در تاپ سرچ(20 ركورد اوليه) مي آورد.

من هر روز يكي دو بار اين جستجو ها را انجام مي دهم.اين كار براي من يك تفريح است واز ديدن ركوردهاي اطلاعاتي توليدي كيف مي كنم.ضمنا بعضا مطالبي جديد در باره ارزشيابي توصيفي نيز پيدا مي كنم . براي نمونه امروز در جستجوي نوبت دوم سه مطلب جديد يافتم.

يكي خبر مصاحبه دكترحسني درباره طرخ ارزشيابي توصيفي با ايرنا كه در روزنامه جمهوري اسلامي چهار شنبه 19/9/1382 چاپ شده است.متن خبر را در زير بخوانيد:

مدير گروه مطالعات دفتر ارزشيابي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه طرح ارزشيابي توصيفي با همكاري استادان دانشگاه تدوين شد.
« محمد حسني » ديروز به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت : اين طرح , با هدف به كارگيري مقياس طبقه اي مرتب شده به جاي مقياس فاصله اي صفرتا20 در دفتر ارزشيابي تحصيلي تدوين شده است .
وي افزود : در اجراي اين طرح , كارنامه توصيفي جديد به همراه ابزارهايي براي سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان متناسب با مقياس موردنظر ارايه مي شود.
حسني , فراهم كردن زمينه مناسب براي كاهش روحيه « بيست گرايي » و جايگزيني مقياسهاي كيفي به جاي نمره را از اهداف تدوين طرح ارزشيابي توصيفي ذكر كرد.
مدير گروه مطالعات دفتر ارزشيابي تحصيلي توضيح داد , ارزش و اقتدار نمره و كسب نمرات بالاتر و معدل بهتر در اغلب اوقات با اضطراب و فشار همراه است در حالي كه در دوره ابتدايي فشار بيروني والدين نيز اضافه مي شود.
وي افزود : براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش , تبديل مقياس ارزشيابي كمي صفر تا20 به كيفي و تغيير در شيوه هاي ارزشيابي , در دستور كار اين دفتر قرار گرفته است .

دومين يافته امروز خبري است كه سايت سازمان آموزش وپرورش استان آذر بايجان شرقي از طريق اعلام كارشناسي سنجش و ارزشيابي تحصيلي و تربيتي دوره عمومي معاونت آموزش و پرورش عمومي سازمان مذكور در باره طرح ارزشيابي توصيفي منتشر كرده است.در اين خبر آمده است:

طرح آزمايشي ارزشيابي توصيفي پيشرفت تحصيلي در دويست مدرسه ابتدايي اجرا مي شود طرح آزمايشي « ارزشيابي توصيفي » امسال در 200 مدرسه دوره ابتدايي سراسر كشور اجرا مي شود كه دراستان آذربايجان شرقي نيز اين طرح در 8 كلاس پايه اول ابتدايي مدارس ذيل به اجرا در آمده است . 1 ـ ناحيه يك تبريز دبستان مسلم ابن عقيل دو كلاس اول پسرانه 2 ـ ناحيه سه تبريز دبستان استقلال دو كلاس اول دخترانه 3 ـ منطقه اهر دبستان شهيد هاشمي نژاد دو كلاس اول پسرانه 4 ـ منطقه مرند دبستان زهره 1 دو كلاس اول دخترانه اجراي اين طرح كه با تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش صورت گرفته ، براي ارتقاء سطح دانش معلمان و مديران مدارس مجري , جزوات آموزشي و كتاب ارائه يا معرفي مي شود و براي معلمان برنامه هاي آموزشي و كارگاه آموزشي برپا خواهد شد . طرح آزمايشي ارزشيابي توصيفي به استناد مصوبه ششصد و هفتاد و نهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با عنايت به رويكردهاي نوين در فرآيند ياددهي - يادگيري و شيوه هاي اثر بخش ارزشيابي ، جهت اجراي آزمايشي در دوره ابتدايي ابلاغ شده است و طبق ماده 8 دستورالعمل در سال تحصيلي 83-82 به صورت آزمايشي در تعداد محدودي از كلاس هاي پايه اول ابتدايي و در كليه از استانهاي كشور قابل اجرا خواهد بود . هدف از طرح مذكور به شرح ذيل مي باشد : 1 ـ ارزشيابي توصيفي و تشريح جريان پيشرفت تحصيلي و تربيتي ( تلاش و عملكرد ) دانش آموزان به منظور اصلاح روند ياددهي - يادگيري در كلاس درس . 2 ـ ارتقاء سطح بهداشت رواني از طريق كاهش نقش ارزشيابي پاياني و مقياس كمي ( 20 ـ 0 ) در سرنوشت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان . 3 ـ توجه به حيطه هاي مختلف شخصيت دانش آموز در ابعاد عاطفي ، اجتماعي ، جسماني و سطوح بالاي حيطه شناختي.

سومين خبر مربوط به طرح ارزشيابي توصيفي را امروز در سخنان وزير آموزش وپرورش در آيين گشايش نشست وزيران آموزش و پرورش چهار كشور ايران ، پاكستان ، افغانستان ، و تركمنستان كه روز پنجشنبه 13 آذر 1382 در پاكستان بيان كرده است.در اين سخنان به طرح ارزشيابي توصيفي به عنوان يكي از دست آوردهاي جمهوري اسلامي ايران براي افزايش كيفيت آموزشي اشاره شده است. بخشي از خبر در زير آمده است.:

اسلام آباد ، ايرنا : 13آذر 1382 برابر با چهارم دسامبر 2003
"مرتضي حاجي " وزيرآموزش وپرورش كه دراسلام آباد پايتخت پاكستان به سرمي برد روز پنجشنبه گفت راهبرد كليدى جمهورى اسلامي ايران در زمينه آموزش و پرورش افزايش كيفيت و تبديل مدارس از محل تدريس و تحصيل به مكاني براى ارايه فرصت هاى يادگيرى و فراگيرى است .حاجي افزود : براى پيگيرى اين راهبرد، اصلاحات اساسي در برنامه درسي ،روشهاى آموزشي و امور پرورشي و بازتعريف مفاهيم بنيادى تعليم و تربيت آغاز شده است . وى كه در آيين گشايش نشست وزيران آموزش و پرورش چهار كشور ايران ،پاكستان ، افغانستان ، و تركمنستان سخن مي گفت ، افزود : جمهورى اسلامي ايران
طرحهايي نظير ساماندهي نظام فوق برنامه ، ترويج ارزشيابي هاى پيشرفت تحصيلي ،جايگزيني ارزشيابي هاى توصيفي و "فرآيند محور" بجاى ارزشيابي هاى نتيجه گرا و پاياني ، و بهره گيرى از فناوريهاى جديد اطلاعاتي و ارتباطي را در دستاجرا دارد .

متن كامل خبر ايرنا را اينجا بخوانيد.سايت سازمان آموزش وپرورش استان آذربايجان شرقي را نيز مي توانيد در اينجا ببينيد.

محمد حسن محقق معين
چهارشنبه 26 آذر 1382

Monday, December 15, 2003

گزارش عملكرد طرح ارزشيابي توصيفي در دبستان شهيد لطف حق در اردبيل


با عنايت پروردگار متعال مورخ 82.8.28 روز چهارشنبه باتفاق كارشناس آموزش ابتدايي سازمان و كارشناس آموزشي ابتدايي ناحيه يك اردبيل از دبستان شهيد احمد لطف حق 1 (شيفت پسرانه ) راس ساعت 9.15 قبل از ظهر بازديد بعمل آمد . اين آموزشگاه از نظر موقعيت جغرافيايي در حاشيه شهر قرار گرفته است و تعداد سه كلاس از كلاسهاي اول ابتدايي مجري طرح ارزشيابي توصيفي استان در اين مدرسه هستند . پس از حضور در دفتر مدرسه ، مدير آموزشگاه اقدامات انجام يافته در رابطه با تجهيز كلاسهاي اول ابتدايي به كمد بايگاني مخصوص براي پوشه هاي كار دانش آموزان و وسايل و لوازم مورد نياز معلمان كلاسهاي فوق را ارائه نمودند و سپس با هماهنگي و همراهي ايشان به ترتيب از نزديك به كلاسها مراجعه گرديد . ابتدا از كلاس آقاي پرويز فلاحتي شروع كرديم تعداد دانش آموزان اين كلاس 24 نفر مي باشند . كلاس از نظر فضاي فيزيكي و نور مناسب بوده و ميز و نيمكت ها معمولي كه بحالت نعلي شكل چينش شده بود . كلاس از نوع كلاسهاي آب جوشان ازشور و شوق وصف ناپذيري برخوردار بود كه در هنگام بازديد ، دانش آموزان مشغول فعاليت درس صفحه 39 بخوانيم (نشانه س) بودند و در اين راستا از دانش آموزان پرسشهايي در ارتباط با نشانه ها ، كلمات هم آغاز و هم پايان بصورت مشاركت گروهي انجام شد كه وضعيت آموزشي مطلوب و رضايت بخش مشاهده گرديد و بدنبال آن فعاليتها و برنامه هاي طرح آزمايشي ارزشيابي توصيفي را از معلم كلاس جويا شديم كه كليه فعاليتهاي انجام شده (چك ليست هاي تنظيم و تكميل شده براي هريك از مهارتها (اجتماعي ، جسماني ، عاطفي و ….) فعاليتهاي عملكردي دانش آموزان ، پوشه كار ، دفتر ثبت گزارش توصيفي معلم و ساير فعاليتها ملاحظه و بررسي گرديد كه طبق دستورالعمل از ابزارهاي ارزشيابي توصيفي استفاده گرديده در بعضي موارد نيز فرمهايي به ابتكار خودشان تهيه و در جمع آوري اطلاعات از آنها استفاده مي نمايند . نظر معلم كلاس را در مورد روند اجراي طرح خواستار شديم كه اظهار نمودند مشكل اجراي طرح وقت گير بودن آن است و علاوه بر زمان فعاليت كلاسي مجبور هستيم در خانه نيز يكسري از فعاليتها را انجام دهيم و براي فعاليت روز بعد تمهيد مقدمات داشته باشيم و اين گونه طرحها و فعاليتها نيازمند كار و تلاش مضاعفي را از طرف معلمان مي طلبد و مهمترين حالتي كه طرح دارد اين است كه بسياري از نشانه ها و نكاتي كه با تكميل كردن فرمها و چك ليست ها براي معلمان آشكارتر مي گردد و با تحت الشعاع قرار دادن بقيه جنبه هاي رشد انساني معلم را ملزم مي كند در اسرع وقت نسبت به درمان ، و رفع نارساييها اقدام مي نمايد .
از كلاس آقاي سيفعلي حيدري و آقاي محمد مردانه نيز به همين ترتيب بازديد بعمل آمد .
و در هر سه كلاس در جهت اجراي اين طرح تلاش مي كنند ولي تا بحال جلسه اختصاصي با اوليا مستقلا تشكيل نگرديده است فقط و فقط در جلسه انجمن اوليا و مربيان مدرسه نسبت به اجراي طرح آزمايشي اين طرح اشاره اي شده است و تا بحال بصورت موردي براي توجيه بيشتر و هماهنگي جلسه اي تشكيل نگرديده است و تصميم گرفته شده است بعد از ماه مبارك رمضان جلسات توجيهي مستمرا تشكيل شود و در صورت نياز از صاحب نظران نيز در اين رابطه استفاده گردد . دانش آموزان در هريك از كلاسها كاملا طبق تكميل آن چك ليست ها شناسايي شده اند و در چند مورد نيز بلحاظ داشتن مشكلات حاد عاطفي با استفاده از افراد خير كمكهايي صورت گرفته است .
آقاي محمد مردانه مجري طرح كلاس ديگر اظهار مي داشت من وقتي كه اين كلاس را با كلاسهاي قبلي خودم كه ارزشيابي بصورت فاصله اي دروس انجام مي گرفت و اين چنين با تكميل كردن اين چك ليستها خصوصيات و ويژگي هاي اجتماعي ، جسماني و عاطفي و ………… دانش آموزان مشخص و مورد توجه جدي قرار نمي گرفت و در آن فقط به يكي از جنبه هاي شخصيتي دانش آموزان يعني جنيه دانايي آنها مورد توجه قرار مي گرفت توجه مي شد و بقيه تحت الشعاع آن يك مورد بود ولي اين طرح خيلي وقت گير است و يكباره هم خارج شدن از مقياس كمي و وارد شدن به چهار چوب توصيفي مفيد فايده نخواهد بود و بنظر ما در اين تغييرات نه افراط و نه تفريط بلكه بايد حالت اعتدال را در پيش گرفت .


گزارش عملكرد طرح ارزشيابي توصيفي در دبستان حجاب سر عين


با عنايت پروردگار متعال مورخ 82.8.29 روزپنج شنبه باتفاق كارشناس آموزش ابتدايي سازمان ، كارشناس آموزشي منطقه سرعين و اقاي پرويز فلاحتي مجري طرح در آموزش و پرورش ناحيه يك اردبيل مقارن ساعت 8.30 صبح از دبستان حجاب سرعين بازديد بعمل آمد .كه در اين شيفت معاون آموزشگاه باتفاق آموزگاران مشغول انجام وظيفه بودند كه بعد از هماهنگي لازم به كلاس اول به آموزگاري خواهر سراچه گل با تعدا د دانش آموزان 20 نفر كه در يك كلاس كوچك اما با نشاط و دلچسب كه در و ديوار كلاس پر از فعاليتهاي دانش آموزان و كار عملي آنان و معلم مربوطه بود و در حال تمرين درس فارسي بخوانيم بودند رفتيم . از تعدادي دانش آموز از مطالب خوانده شده و نشانه ها پرسيده شد كه پاسخگويي متعلمان خوب و رضايتبخش بود زنگ مدرسه زده شد و دانش آموزان باتفاق به حياط رفتند و آموزگار كلاس به همراه همكاران در دفتر مدرسه در خصوص روند طرح ارزشيابي توصيفي و فعاليتها و اقدامات انجام يافته بحث و تبادل نظر گرديد و با توجه به اينكه آموزگار كلاس فوق دوره آموزشي و توجيهي را براي اجراي طرح نگذرانده است بخاطر اينكه آموزگار دوره ديده به ناحيه يك اردبيل منتقل شده مشاراليها جايگزين وي در اين آموزشگاه شده ولي چون مدير مدرسه در دوره توجيهي شركت كرده بود مقرر شده بود كه با هماهنگي يكديگر نسبت به اجراي طرح اقدام نمايند فلذا در اين راستا توضيحات و راهنمائيها و راهكارهاي لازم در تكميل چك ليست هاي مربوط به مهارتهاي اجتماعي ، عاطفي ، جسماني ، عملكرد دانش آموزان در دروس مختلف و …. ارائه گرديد و به منظور آگاهي اولياء دانش آموزان درخواست گرديد كه در زمينه ارزشيابي توصيفي و مضرات امتحان و نمره گرايي جلسه اي تشكيل و توضيحات لازم داده شود .

Sunday, December 14, 2003

گزازش دوستانه همكاران طرح ارزشيابي توصيفي ازقم

سلام همان طور كه مي بينيد گزارش دبستان بشر دوست قم ساعت 11.30 در كامنت ارسال شده و يك پاسخ يراي آن 6 ساعت بعد داده شده است.منتظر گزارش همكاران ديگر از سطح كشور هستم.


11:30AM | Dec 14th 2003 دبستان دخترانه بشردوست- بهروزي

باسلامي گرم و سراسردوستي. محبت نگاه خود را با امواج انعكاس انديشه براي شما دست
اندركاران و طراحان انديشه ي ارزشيابي توصيفي از هواي متبرك قم ارسال مي نماييم.با گامي
استوار قدم برداشتيم تا وادي تازه متولدشده ي ارزشيابي را طي كنيم.انديشه ي نو در بلوغ رستن با دو صد مشكل و شادي را ديديم. كار در اين آموزشگاه را بايك برنامه ي مدون همراه با ظرافت و دقت در آن شروع نموديم كه شامل: پوشه ي كار- دفتر ثبت مشاهدات تدريجي- ظرفهاي مناسب جهت استفاده در هر گروه براي نگهداري مشاهدات و يادداشتهاي ضروري است.گر چه در اين راه با سنگلاخ روبرو شديم و لي باشهامت طي طريق كرديم و خواستار استعانت ايزد منان . پيرامون اجراي طرح كارنامه ي ميان نوبت از خدمت شما سوالي دارم. آيا اين كارنامه همانند ديگر پايه ها براي دانش آموزان تدوين وطراحي مي شود يا شيوه ي مناسب تري از كارنامه ي ارزشيابي مستمر وجود دارد ؟ آيا مي توان ازنمونه ي كارنامه ي ارزشيابي توصيفي پايان نوبت جهت آشنايي خانواده ها استفاده كرد؟ درپايان پيك خسته نباشيد خود را خدمت آقاي محقق معين ارسال مي نماييم .



5:15PM | Dec 14th 2003 محمد حسن محقق معين

سركار خانم بهروزي و ساير همكاران محترم در دبستان دخترانه بشر دوست قم

با سلام ودعاي خير از زحمات شما در اجراي طرح ارزشيابي توصيفي ممنونم.ضمنا هفته پژوهش را به شما معلمان پژوهنده تبريك مي گويم. پيام شما را منتشر خواهم كرد. اميدوارم همكاران محترم طرح ارزشيابي توصيفي در وزارت خانه پاسخ شما را بدهند تا فاصله در همين صفحه منتشر شود. ضمنا اولا كه خستگي در مرام ما نيست.ثانيا تا دوستان و همكاران عزيزي چون شما در خدمت شكوفه هاي نورسيده كشورمان هستيد اجازه خستگي نداريم.انشاءالله