Tuesday, March 07, 2006

داستان وبلاگ ، هیات علمی و هیات ممیزه


وبلاگ ارزشیابی توصیفی سه ساله شد اما هنوز به رسمیت شناخته نشده است!!!

و بلا گ محیطی مجازی برای برقراری ارتباطات :خبری ، آموزشی ، پژوهشي، ادبی و... می باشد.در این محیط الکترونیکی بااستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات محدودیت های زمان و مکان در فرایند برقراری ارتباط ازبین رفته است.

برخي از ويژگيهاي این محیط مجازی به شرح زير است:

· رايگان است !

· از پيشرفته تر ين فنا و ري ها ست و توسط ديگران مستمرا كاركردي تر شده و فنا و ري آن به روز مي شود.

· 24 ساعتي است.

· امكان فعاليت گروهي بدون محدوديت ، همزمان،غير همزمان يك جانبه و چند جانبه در آن وجود دارد.

· از مزاياي جانبي حضور در شبكه اينترنت برخوردار است.

· امكان نظارت و ارزشيابي آني فعاليتها را به همگان مي دهد.

· فرهنگ ساز بوده و تبعات مثبت فراوان در ارتقاء علمي همگان دارد و شعار آموزش براي همه، در هر زمان و مكان را به خوبي تحقق مي بخشد.

این روزها وبلاگ ارزشیابی توصیفی وارد چهارمین سال حیات خود شده است. سه سال پیش در چنین روزهایی اولین فرزند مجازی من!! متولد شد. اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی نیز ماه های پایانی خود را طی می کند.در مورد این تجربه که قبل از تولد آزمایشی اش در مرحله پیش آزمایشی شش ماهی روز و شب من را به خود اختصاص داده بود و نیز دو سال و نیمی که دورا دور هوای آن را دارم؛ گقتنی ها بسیار است که در بایگانی هفتگی صفحات وبلاگ علاقه مندان می توانند به آن دست یابند.برای من شخصا درگیری با این تجربه بسیار آموزنده ، تلخ و شیرین بوده است. شمع و بعد از مدتی ماتم!!!، بخشی از دست آورد های من از این تجربه هستند.انشاءالله اگر عمری باشد پس از خاتمه طرح آزمایشی ارزشیابی توصیفی و روشن شدن تکلیف ادامه و یا خاتمه آن توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت در باره این تجربه، بیشتر خواهم نوشت.

ویژگی های وبلاگ ارزشیابی توصیفی در سال اول فعالیتش را می توان چنین برشمرد:

1. فرهنگي
2. مردمي
3. طبيعت گرایی
4. شفافيت
5. دقت
6. باز
7. انتقادي
8. شبكه اي
9. حمايتي
10. توسعه اي
11. سرعت عمل

وبلاگ رسانه اي ترويجي است. براي رسانه ترويجي هفت ويژگي : سادگي ، دقت ، سهولت انتقال، تناسب، جذابيت ،قابليت دسترسي و كارايي را قائل شده اند. و بلا گ همه اين ويژگي ها به اضافه برخي مزيت هاي ديگر را دارد. و بلا گ براي اعضاي هيات علمي كه ارائه خدمات تدريس، تحقيق و مشاوره را به عهده دارند؛ بهترين و ارزانترين رسانه است. اساتيد و پژوهشگران دانشگاهها با استفاده از اين رسانه الكترونيكي مي توانند خدمات خود را به سرعت در گستره اي جهاني در اختيار مخاطبان خويش در حال و آينده بگذارند.
از اوائل سال 1383 تا کنون تلاش کرده ام که وبلاگ با این همه مطلوبیت از سوی مقامات دانشگاهی به رسمیت شناخته شود!!! ولی تا همین امروز که مراسم نخستین جشنواره بین المللی وبلاگ نویسی قرآنی
با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بر گزار می شد، و از کانال هشت سیمای جمهوری اسلامی به طورزنده پخش گردید؛ موفق نشدم!!! مسئول برگزاری این جشنواره وبلاگ را به منبر تشبیه می کرد واز کارکردهای تبلیغی آن برای گسترش دینداری و شناخت اسلامی سخن گفت. در دی ماه 1383 خطاب به دکتر آهون منش رییس وقت سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی نوشتم:
" همانگونه که مستحضرید اشاعه دانش بشر از زمانی که نوشتن فرا گرفت بر لوح سنگی،نشریات کاغذی،و اینک سوار بر امواج الکترونیکی صورت می گیرد.از آنجا که تغییرات تکنولوژیکی با تغییرات فرهنگی همزمان صورت نمی گیرد؛ همواره نوعی مقاومت در مقابل تغییر ،حتی در مراکز علمی وجود داشته وخواهد داشت. در سال 1382 موفق به راه اندازی سه نشریه الکترونیکی ترویجی تحت عناوین: وبلاگ ارزشیابی توصیفی ،وبلاگ ارزشیابی توانمند ساز و وبلاگ دفتر مجازی در شبکه جهانی اینترنت شدم...در خرداد ماه سال 1383 نسخه ای کاغذی از سه نشریه ترویجی را به همراه مدارک ترفیع ارسال کرده ام که به دلیل نبودن رویه بررسی به علت نداشتن شماره فروست بدون بررسی در شهریور ماه 1383 به من عودت داده شده است.خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا در هیات ممیزه اعضای هیات علمی سازمان ،رویه بررسی مواردی از این قبیل تعریف شده و به مراکز تابعه ابلاغ گردد."
پس از پی گیری های فراوان بالاخره در دی ماه 1384 جوابی از مقامات سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی به دستم رسیده است که در آن آمده است:
" در خواست مورخ 19/10/83 آقای محمد حسن محقق معین در مورد تعیین امتیاز برای نشریات الکترونیکی ترویجی خود ،بر اساس پیشنهاد کمیسیون تخصصی علوم انسانی ، در چهاردهمین جلسه هیات ممیزه سازمان مورخ 17/9/84 مطرح شد پس از بررسی و تبادل نظر درخواست مزبور مورد موافقت قرار نگرفت."
در مورد دلائل این تصمیم در صورت جلسه ی جلسه مذکور بنا به گفته ریس اداره اعضای هیات علمی سازمان، توضیحی درج نشده است.از آنجا که طبق رویه دولتمردان دولت نهم ریس جدید سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی هم در جراید آگهی کرده که سه شنبه هر هفته از 8 تا 12صبح دیدار عمومی دارد؛در هفته اول بهمن 84 برای ملاقات با ایشان ثبت نام کردم تا از جمله موضوع این نشریات الکترونیکی را پی گیری کنم اما حسب پی گیری های بعدی آقای دکتر خلقانی اقلا سه هفته جلسه ای برای ملاقات نداشته و دو هفته قبل هم که جلسه داشته- بنا به گفته رئیس حوزه ریاست سازمان به خودم- نمایندگان مجلس برای ملاقات صف کشیده اند وخوب در اولویت هستند ومن باید منتظر باشم که هستم.