Tuesday, December 09, 2003

گزارش عملكرد طرح ارزشيابي توصيفي در دبستان پروين اعتصامي شهرستان كوثر استان اردبيل


با ياد و نام خداي بزرگ مورخ 82.8.22 روز پنجشنبه اينجانب غفار نجاتخواه كارشناس مسئول سنجش و ارزشيابي تحصيلي و تربيتي دوره عمومي استان به اتفاق كارشناس آموزش ابتدايي سازمان ، كارشناس آموزشي منطقه و آقاي مردانه يكي از مجريان طرح در آموزش و پرورش ناحيه 1 اردبيل و عضو كميته برنامه ريزي و پشتيباني طرح در استان از دبستان پروين اعتصامي شهرستان كوثر بازديد شد كه پس از هماهنگي با مدير مدرسه به كلاس اول به آموزگاري خواهر اكرم سليمي مراجعه گرديد . تعداد دانش آموزان كلاس فوق 18 نفر مي باشد و فضاي فيزيكي كلاس از نظر نور و رنگ آميزي و ميز و نيمكت معمولي دانش آموزي خوب بود كه در موقع نياز با گذاشتن ميز و نيمكت ها بصورت روبروي هم براي فعاليت هاي گروهي استفاده مي شود . دانش آموزان مشغول انجام فعاليت هاي مربوط به درس فارسي بخوانيم بودند كه از تعدادي دانش آموز در رابطه با نشانه هاي خوانده شده و كلمات هم آغاز و هم پايان سئوالاتي شد و سپس كارهاي انجام گرفته در خصوص نحوه ارزشيابي از آموخته ها و فعاليتهاي دانش آموزان ملاحظه و بررسي گرديد كه از هر چهار ابزار ارزشيابي توصيفي در اين كلاس استفاده مي شود .
چك ليست ها به تعداد دانش آموزان تكثير و با دقت بصورت ماهانه تكميل شده بود . دفتر ثبت گزارش تهيه شده بود كه علاوه بر ثبت وضعيت هريك از دانش آموزان در دروس مختلف ، موارد برجسته روحي و رواني دانش آموزاني كه داراي موارد خاصي داشتند ثبت گرديده است .
براي هريك از دانش آموزان پوشه كار تهيه شده و كارهاي عملي و فعاليتهاي خارج از كلاس هم چنين فعاليتهاي گروهي آنها در آن نگهداري مي شود و تعدادي از كارهاي گروهي دانش آموزان نيز درديد رس دانش آموزان روي ديوار نصب گرديده است .
در مواردي از دانش آموزان آزمون بعمل آمده در ارزشيابي به جاي نمره كمي از كلمات توصيفي (بالاتر از انتظار– در حد انتظار و ……) استفاده شده است و پس از رويت و امضاء توسط اوليا در پوشه كار بايگاني شده كه در صورت نياز براي توجيه بعدي وضعيت دانش آموزان استفاده خواهد شد و از دفتر نمره ديگر بمنظور ثبت نمره استفاده نمي گردد .
براي اولياي دانش آموزان جلسات توجيهي تشكيل شده كه در ضمن آنها به اطلاع آنها رسانده شود كه كلاس فرزندان آنها امسال در مورد ارزشيابي از آموخته ها و فعاليتهاي دانش آموزان بطور آزمايشي بصورت توصيفي اجرا مي گردد و توضيحات لازم در خصوص ملاك و معيارهاي ارزشيابي ارائه گرديده است .
در مورد مسائل و مشكلات اجراي طرح از آموزگار كلاس اول سئوال شد و ايشان از اجراي طرح راضي بودند فقط در مورد تكميل نمودن چك ليستها و تمهيد مقدمات اجراي فعاليتها و ثبت گزارشات اظهار مي كردند كه وقت بيشتري را مي طلبد و وقت گير است . بعد از اتمام وقت كلاس به اتفاق به دفتر مدرسه رفتيم و دقايقي با معلمان ديگر كلاسها نيز در ارتباط با ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان و روند تغييراتي كه در سالهاي اخير در كتب درسي ، شيوه هاي تدريس و شيوه هاي ارزشيابي انجام گرفته صحبت شد . دغدغه معلمان و والدين بيشتر در ارتباط با ادامه طرح در پايه هاي بعدي است كه آيا طرح در كلاسهاي بعدي نيز اجرا خواهد شد يا نه ؟ ضمنا آموزش و پرورش منطقه نيز در اجراي بهينه طرح با مدرسه هر نوع همكاري را انجام مي دهد و مستمرا پيگير روند اجراي طرح هستند .