Thursday, August 25, 2005

در سال تحصیلی 85-84 طرح ارزشيابي توصيفي در
‪ ۶۰۰كلاس پایه اول تا سوم دوره ابتدايي اجرا مي‌شود
مديركل دفتر دوره پيش‌دبستاني وابتدايي وزارت آموزش وپرورش اعلام كرد:طرح ارزشيابي توصيفي مهرماه سال جاري به‌صورت آزمايشي در ‪ ۶۰۰كلاس دوره ابتدايي استان‌هاي مختلف كشور اجرا مي‌شود.
براساس طرح ارزشيابي توصيفي، مقياس كمي (نمره درسي) دانش‌آموزان از صفر تا ‪ ۲۰به مقياس كيفي(ارزشيابي توصيفي) تغيير خواهد كرد.
"حسين احمدي" به خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا گفت: اين طرح در مهرماه‌سال جاري در ‪ ۲۰۰كلاس درس از پايه‌هاي تحصيلي اول تاسوم دوره ابتدايي اجرا مي‌شود.وي افزود: طرح ارزشيابي توصيفي سه‌سال به‌صورت آزمايشي به اجرا در مي‌آيد كه اجراي آزمايشي آن در سال تحصيلي آينده (‪ (۸۴ -۸۵پايان مي‌يابد.
احمدي اظهارداشت: طرح ارزشيابي توصيفي از سال تحصيلي ‪ ۸۲ -۸۳در ‪ ۲۰۰كلاس پايه اول آغاز شد كه تا سال تحصيلي آينده براي دانش‌آموزان ياد شده اجرا خواهد شد.
مديركل دفترآموزش و پرورش دوره پيش دبستاني و ابتدايي كشور گفت: پس از اجراي آزمايشي اين طرح، شوراي عالي آموزش و پرورش و پژوهشكده تعليم و تربيت اين وزارتخانه نحوه اجراي اين طرح را ارزيابي و بررسي خواهند كرد و سپس براي اجراي رسمي آن اعتبار تخصيص داده خواهد شد.احمدي گفت: ارزشيابي توصيفي و تشريح جريان پيشرفت تحصيلي، تربيتي و عملكرد دانش‌آموزان، به منظور اصلاح روند ياددهي - يادگيري در كلاس درس انجام مي‌شود
ارتقا سطح بهداشت رواني از طريق كاهش نقش ارزشيابي پاياني و مقياس كمي در سرنوشت تحصيلي و تربيتي دانش‌آموزان و توجه به حيطه‌هاي مختلف شخصيت دانش‌آموز در ابعاد عاطفي، اجتماعي، جسماني و سطوح بالاي حيطه شناختي از اهداف اين طرح است. وی گفت:ارزشيابي در دوره ابتدايي در طول سال تحصيلي به طور پيوسته با استفاده از روش‌هاي فرآيندي و عملكردي و ابزارهايي مانند پوشه كار، سياهه رفتار، آزمون‌ها و تكاليف درسي، برگ ثبت مشاهدات و فعاليت‌هاي داخل و خارج از كلاس (اعم از فردي يا گروهي و نظاير آن( انجام می گیرد.
در هر سال تحصيلي وضعيت تحصيلي و تربيتي دانش‌آموزان حداقل طي دو مرحله با توصيف ميزان تلاش و عملكرد آنان به دانش‌آموزان و اوليا آنهااعلام مي‌شود، به گونه‌اي كه ميزان تلاش و عملكرد آنان را توصیف کند.احمدي افزود:دانش‌آموزاني كه در كلاس درس حضور يافته و به انجام تكاليف و فعاليت‌هاي ياددهي- يادگيري مبادرت ورزيده‌اند بنا بر گزارش معلم در پايان سال تحصيلي به پايه بالاتر ارتقا مي‌يابند.در صورتیکه كه به تشخيص معلم و باتوجه به ارزشيابي‌هاي به عمل آمده در طول سال تحصيلي، دانش‌آموزي در دستيابي به‌اهداف و انتظارات، نياز به فعاليت‌هاي بيشتري داشته باشد، راه‌كارهاي جبراني براي بهبود پيشرفت تحصيلي و تربيتي وي با همكاري اوليا مدرسه و والدين اعمال مي‌شود.

No comments: