گزارش اجراي آزمايشي طرح ارزشيابي توصيفي در مدارس منتخب کشور درسال تحصيلي 83-82
تاریخ انتشار گزارش: جمعه، 23 اردىبهشت، 1384
محل انتشار:
ويرايش و تنظيم نهايي: دکتر حسين احمدي، دکتر محمد حسني
همکاران طرح ارزشیابی توصیفی در 200 مدرسه در سطح کشور: برای دیدن اسامی مدارس، مدیران و معلمان مجری طرح و نیز کارشناسان ناظر و پشتیبان اجرای طرح در استانها اینجا کلیک کنید
همکاران طرح ارزشیابی توصیفی در ستاد وزارت آموزش وپرورش : عليرضا ذاکريان، مرتضي شکوهي، دکتر محمد حسني ، فاطمه خان محمدي ، نادر منصور کيايي ، زهراحصارباني ، رحمت الله شهبازي ، حسين بني اسدي ، نصرت الله زماني، زينب مرزوقي،
پروين جعفري، آرين آراني
فهرست مطالب گزارش سال اول اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی
فصل اول : معرفي مقدماتي طرح
فصل دوم: فعاليت هاي کميته علمي
فصل چهارم: فعاليت هاي کميته نظارت
تکمله:
در طراحی و اجرای پیش آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی که در سال تحصیلی 82-1381 انجام شد و گزارش اجمالی آن نیز در همین وبلاگ در اینجا در تیر ماه 1382 منتشر گردید؛ از متخصصان تعلیم وتربیت دانشگاهی مستقل وغیر وابسته به وزارت آموزش و پرورش در حد بسیار محدودی استفاده شد.اما در دوسال تحصیلی پیاپی بعد از آن در اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی تمامی فرایند اجرا و نظارت بر طرح توسط همکاران سازمانی شاغل و وابسته به وزارت آموزش وپرورش انجام شده است!!! این گزارش نیز حاصل فعالیت همین همکاران در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در سال تحصیلی 83-1382 می باشد که دقیقا با یکسال تاخیر منتشر شده است.
براساس مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش قرار است که ارزشیابی از طرح توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت که آن هم وابسته به وزارت آموزش وپرورش است صورت گیرد تا در صورت موفقیت طرح نسبت به اجرای سراسری آن پس از سه سال اجرای آزمایشی تصمیمات لازم از سوی شورا اتخاذ شود.از آنجا که با گذشت بیش از دوسال از اجرای آزمایشی طرح ، گزارشی از انجام چنین ارزشیابی را رویت نکرده و حتی نشنیده ام که چنین ارزشیابی ای به اجرا گذاشته شده باشد.
البته در برخی از جلسات طرح ارزشیابی توصیفی نماینده پژوهشکده حضور داشته است که چنین حضور غیر سیستماتیک و مقطعی را نمی توان به عنوان ارزشیابی از طرح محسوب نمود. احتمالی که مطرح می شود آن است که رویکرد متخذه برای ارزشیابی این طرح در پژوهشکده ،رویکردی سنتی بوده و پژوهشکده منتظر است تا اجرای آزمایشی خاتمه یابد و مثلا در تابستان سال 1385 با انجام یک نظر سنجی در مورد نتایج حاصل از اجرای این طرح ، اظهار نظر نماید. این در حالی است که به نظر نگارنده اتخاذ رویکرد سنتی برای ارزشیابی این طرح چاره ساز نیست و ارزشیابی آن می باید با رویکرد توانمند ساز توسط مجریان و ارزشیابان توانمند ساز مستقل ، با انگیزه و مسلط بر رویکردهای نوین ارزشیابی، در طول اجرای آزمایشی به صورت مستمر صورت می گرفت.
مسئله نحوه ارزشیابی از طرح ارزشیابی توصیفی و بسیاری از نکات تامل بر انگیز دیگر که در کارآمدی اجرای طرح نقشی حیاتی داشتند و خواهند داشت از نکاتی است که در سال های 1382 و 1383 در همایش مجریان طرح که گزارش آن در اینجا و نیز در اینجا منتشر شده و نیز در جلسه ای در دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در پاییز سال 1382 که گزارش آن هم در اینجا منتشر شده و در چندین نوبت دیگر به صورت حضوری وتلفنی به مسئولین اجرای این طرح (آقایان : دکتر حسین احمدی ،دکتر محمد حسنی و مرتضی شکوهی ) گوشزد نموده و به قول دکتر احمدی اتمام حجت!! کرده ام .
البته مسئول ارشد و دست نیافتنی این طرح در وزارت آموزش و پرورش دکتر سید مختار موسوی هستند.بنده یکی دو بار بیشتر فرصت شرف یابی به حضور ایشان را نداشته ام.در کوران اجرای طرح نیز در پاییز سال 1382 در طول یک هقته به صورت مکرر تلاش زیادی برای ملاقات با ایشان کردم ؛ تا نکاتی را به استحضارشان برسانم ؛ ولی گوشی برای شنیدن حرف های من پیدا نشد!و با اینکه ایشان در دفتر کارشان در تهران تشریف داشتند و در سلامت هم بودند ؛ موفق به این امر خطیر نشدم !!
براساس مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش قرار است که ارزشیابی از طرح توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت که آن هم وابسته به وزارت آموزش وپرورش است صورت گیرد تا در صورت موفقیت طرح نسبت به اجرای سراسری آن پس از سه سال اجرای آزمایشی تصمیمات لازم از سوی شورا اتخاذ شود.از آنجا که با گذشت بیش از دوسال از اجرای آزمایشی طرح ، گزارشی از انجام چنین ارزشیابی را رویت نکرده و حتی نشنیده ام که چنین ارزشیابی ای به اجرا گذاشته شده باشد.
البته در برخی از جلسات طرح ارزشیابی توصیفی نماینده پژوهشکده حضور داشته است که چنین حضور غیر سیستماتیک و مقطعی را نمی توان به عنوان ارزشیابی از طرح محسوب نمود. احتمالی که مطرح می شود آن است که رویکرد متخذه برای ارزشیابی این طرح در پژوهشکده ،رویکردی سنتی بوده و پژوهشکده منتظر است تا اجرای آزمایشی خاتمه یابد و مثلا در تابستان سال 1385 با انجام یک نظر سنجی در مورد نتایج حاصل از اجرای این طرح ، اظهار نظر نماید. این در حالی است که به نظر نگارنده اتخاذ رویکرد سنتی برای ارزشیابی این طرح چاره ساز نیست و ارزشیابی آن می باید با رویکرد توانمند ساز توسط مجریان و ارزشیابان توانمند ساز مستقل ، با انگیزه و مسلط بر رویکردهای نوین ارزشیابی، در طول اجرای آزمایشی به صورت مستمر صورت می گرفت.
مسئله نحوه ارزشیابی از طرح ارزشیابی توصیفی و بسیاری از نکات تامل بر انگیز دیگر که در کارآمدی اجرای طرح نقشی حیاتی داشتند و خواهند داشت از نکاتی است که در سال های 1382 و 1383 در همایش مجریان طرح که گزارش آن در اینجا و نیز در اینجا منتشر شده و نیز در جلسه ای در دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در پاییز سال 1382 که گزارش آن هم در اینجا منتشر شده و در چندین نوبت دیگر به صورت حضوری وتلفنی به مسئولین اجرای این طرح (آقایان : دکتر حسین احمدی ،دکتر محمد حسنی و مرتضی شکوهی ) گوشزد نموده و به قول دکتر احمدی اتمام حجت!! کرده ام .
البته مسئول ارشد و دست نیافتنی این طرح در وزارت آموزش و پرورش دکتر سید مختار موسوی هستند.بنده یکی دو بار بیشتر فرصت شرف یابی به حضور ایشان را نداشته ام.در کوران اجرای طرح نیز در پاییز سال 1382 در طول یک هقته به صورت مکرر تلاش زیادی برای ملاقات با ایشان کردم ؛ تا نکاتی را به استحضارشان برسانم ؛ ولی گوشی برای شنیدن حرف های من پیدا نشد!و با اینکه ایشان در دفتر کارشان در تهران تشریف داشتند و در سلامت هم بودند ؛ موفق به این امر خطیر نشدم !!
متاسفانه تا کنون که دوسال از اجرای آزمایشی طرح می گذرد؛ ارائه این تذکرات مشفقانه صرفا موجب کنار گذاشته شدن من از گردونه هکاری رسمی در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی شد و با هیچ گونه باز خورد دیگری از سوی مدیران و کارکنان وزارت آموزش وپرورش مواجه نشده است و عمدتا با سکوت از آن گذشته اند؟!! اگرچه در همین گزارش عواقب بی توجهی به این قبیل تذکرات واقع بینانه و دوستانه کاملا نمایان شده است اما باید منتظر ماند ودید که سرنوشت نهایی این نوآوری در وزارت آموزش وپرورش چگونه رقم خواهد خورد؟!
No comments:
Post a Comment